УПРАВЛІННЯ ПРОЄКТАМИ ІНФОРМаЦІЙНИХ СИСТЕМ - Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)
Реквізити навчальної дисципліни
Рівень вищої освіти | Другий (магістерський) |
Галузь знань | 12 Інформаційні технології |
Спеціальність | 126 Інформаційні системи та технології |
Освітня програма | Інформаційні управляючі системи та технології |
Статус дисципліни | Нормативна |
Форма навчання | очна(денна)/заочна/дистанційна |
Рік підготовки, семестр | 1 курс, осінній семестр |
Обсяг дисципліни | 3 кредити (90 годин, з них 36 годин лекцій, 18 годин комп’ютерних практикумів, 36 годин СРС) |
Семестровий контроль/ контрольні заходи | залік/письмовий |
Розклад занять | http://rozklad.kpi.ua/Schedules/ViewSchedule.aspx?v=697a9c74-2779-412d-9c4f-ce2985b1a9a8 |
Мова викладання | Українська |
Інформація про керівника курсу / викладачів | Лектор: доцент, к.т.н, Сперкач Майя Олегівна sperkachmaya@gmail.com моб. +38(050)355-62-15 Практичні: доцент, к.т.н, Сперкач Майя Олегівна |
Розміщення курсу | Посилання на дистанційний ресурс Moodle: https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=3344 |
Програма навчальної дисципліни
Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчення та результати навчання
Метою навчальної дисципліни ПО 11 «Управління проектами» є отримання студентами ґрунтовної підготовки з теоретичних, методологічних та практичних основ у методологіях управління проектами, розумінні життєвого циклу проекту, розробці проектних планів та забезпеченні їх реалізації, управлінні ризиками та ресурсами, організації командної роботи, використанні інструментарію та прийнятті рішень.
Предмет навчальної дисципліни – методи та підходи, що використовуються при здійсненні управлінням проектами, використанні інструментальних засобів для полегшення ведення проектів, планування ресурсів проектів, управління ризиками в проектах, документування проектів.
Завдання вивчення навчальної дисципліни:
вивчення основних методологій управління проектами, підходів до управління проектами, життєвого циклу управління реалізацією проекту;
придбання навиків використання методів і засобів підтримки командної роботи, планування та ефективної організації праці, безперервного контролю якості результатів роботи, комунікації, мотивації, лідерства в команді;
засвоєння базових знань з управління проектами, побудови проектних планів та забезпечення їх реалізації, здійснення планування ресурсів проектів, управління ризиками;
засвоєння сучасних технологій та інструментальних засобів на всіх етапах життєвого циклу управління проектом;
придбання навиків з різних підходів до документування проекту,
організації роботи над проектом, налаштуванні системи зустрічей та представлення проекту, закриття проекту.
В результаті освоєння дисципліни повинні бути сформовані такі компетентності:
ЗК 7 | Здатність розробляти та управляти проектами |
ЗК 8 | Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт |
ФК 9 | Здатність розробляти бізнес-рішення та оцінювати нові технологічні пропозиції |
ФК 14 | Здатність формувати нові конкурентоспроможні ідеї і реалізовувати їх у проектах (стартапах) |
Після засвоєння дисципліни студенти мають продемонструвати такі результати навчання:
ПРН 8 | Застосовувати правила оформлення проектних матеріалів інформаційних систем та технологій, знати склад та послідовність виконання проектних робіт з урахуванням вимог відповідних нормативно-правових документів для запровадження у професійній діяльності |
ПРН 11 | Демонструвати вміння розробляти техніко-економічне обґрунтування розроблення інформаційних систем та технологій та вміти оцінювати економічну ефективність їх впровадження |
Досвід з командної роботи, управління проектами за різними методологіями, організації роботи над проектом, плануванням ресурсів проекту, управління ризиками, представлення та завершення проекту.
Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітньою програмою)
При вивченні цієї дисципліни використовуються знання студентів з дисциплін:
ПО 8 Проектування інформаційних систем;
ПО 10 Теорія систем та системний аналіз;
ПО 16 Інженерія програмного забезпечення та командна робота;
ПО 21 Імітаційне моделювання управляючих систем;
ПО 22 Курсова робота з імітаційного моделювання управляючих систем.
Знання, одержані студентами при вивченні дисципліни, використовуються у наступних дисциплінах:
ПО 26 Математична економіка та моделі прийняття рішень в інформаційно-управляючих системах;
ПО 27 Переддипломна практика.
Зміст навчальної дисципліни
ВСТУП |
Вступ до дисципліни |
Розділ 1 Основи управління проектами |
Тема 1.1 Базові поняття проекту та управління проектом. Життєвий цикл проекту |
Тема 1.2 Ролі та обов’язки в управлінні проектами. Організація роботи команди |
Тема 1.3 Моделі управління проектами. Міжнародні стандарти управління проектами |
Розділ 2 Процеси управління |
Тема 2.1 Запуск проекту (ініціювання). Проектні ризики та їх управління |
Тема 2.2 Планування проекту |
Тема 2.3. Контроль та управління виконанням проекту |
Тема 2.4 Документація та завершення проекту |
Розділ 3 Гнучкі методології та методи управління |
Тема 3.1 Огляд існуючих методологій управління проектами |
Тема 3.2 Гнучкі методології в управлінні проектами. Маніфест та принципи Agile |
Тема 3.3 Робота команди за гнучкою методологією Agile |
Тема 3.4 Порівняльна характеристика традиційних і гнучких методів управління |
Розділ 4 Модель Scrum та Kanban |
Тема 4.1 Модель Scrum |
Тема 4.2 Модель Kanban |
Тема 4.3 Модель Scrumban |
Розділ 5 Бачення та формалізація вимог замовника |
Тема 5.1 Бачення та обмеження проекту |
Тема 5.2 Формування вимог |
Розділ 6 Планування та оцінка проекту |
Тема 6.1 Планування організації роботи над проектом |
Тема 6.2 Методи планування |
Тема 6.3 Оцінка ІТ-проекту. Як визначити та оцінити часові рамки та витрати ІТ-проекту. Порівняльний аналіз різних підходів до оцінки |
Тема 6.4. Визначення продуктивності команди проекту |
Розділ 7 Дослідження, адаптація та представлення проекту |
Тема 7.1 Інструменти управління виконанням проекту |
Тема 7.2 Управління змінами в проекті |
Тема 7.3 Представлення проекту. Закриття проекту |
Тема 7.4 Оцінка якості розробки програмного забезпечення |
Навчальні матеріали та ресурси
Базова література
A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide) [Text]. – Ed. 5. – Project Management Institute, 2013. – 590 p.
P2M «Program & Project Management for Enterprise Innovation» [Electronic resource]. – Project Management Association of Japan, 2016. –URL: http://www.pmaj.or.jp/ENG/p2m/p2m\_guide/p2m\_guide.html
What Is Scrum Methodology? – [Electronic resource]. – URL: https://resources.collab.net/agile-101/what-is-scrum.
DeMarco, T., Lister, T. Peopleware: Productive projects and teams // Second Edition, 2017.
Todd C. Williams Rescue the Problem Project: A Complete Guide to Identifying, Preventing, and Recovering from Project Failure, 2017.
Про філософію гнучкого підходу в управлінні AGILE // [Electronic resource]. – URL: https://mim.kiev.ua/news/article/pro-filosofiju-gnuchkogo-pidhodu-v-upravlinni-agile-govorili-na-majsternjah-biznesu-u-mim.
Принципи та інструменти керування проектами. Планування проекту // [Electronic resource]. – URL: https://www.buh24.com.ua/printsipi-ta-instrumenti-keruvannya-proektami-planuvannya-proektu/
Моніторинг проекту // [Electronic resource]. – URL: https://stud.com.ua/21075/menedzhment/monitoring\_proektu.
Додаткова література
Coblands Consulting. Reducing Project Management RiskPrinciples. —
CompMechLab-Review. Аутсорсинг/оффшоринг в разработке ПО. Анализ
современного состояния и тенденций развития. — www.fea.ru/news/ hi-tech-review-Cost Management. — http://www.yancy.org/research/project\_manage— ment/cost.html.
Glossary of Project Management Terms. — http://www.uc.edu/sashtml/
orpm/chapa/index.htm.
Kim Heldman Project Management JumpStart, 2016.
Jack Ferraro Project Management for Non-Project Managers, 2017.
Мацяшек, Лешек А. Анализ тренований и проектирование систем с
использованием UML.: пер. с англ. – М.: Издательский дом «Вильямс», 2008. – 816 с.
Оцінка якості процесів створення програмного забезпечення //
[Electronic resource]. – URL: https://studfiles.net/preview/5462335/page:4/.
Навчальний контент
Методика опанування навчальної дисципліни
5.1 Тематика лекцій
Теми лекцій та перелік основних питань неведені в таблиці 1.
Таблиця 1
№ з/п | Назва теми лекції та перелік основних питань |
---|---|
1 | Вступ до дисципліни. Базові поняття проекту та управління проектом. Життєвий цикл проектуВизначення та концепції основних принципів управління проектами, життєвого циклу проекту, обов'язків менеджера проекту |
2 | Ролі та обов’язки в управлінні проектами. Організація роботи команди Комунікації в проекті. Ролі в проекті. Планування комунікацій. Рівні комунікацій. Планування взаємодії. Регламент. Взаємовідносини менеджера та спонсора проекту. Роль Спонсора та Менеджера проекту |
3 | Моделі управління проектами. Міжнародні стандарти управління проектами Типи моделей управління проектами. Традиційні моделі управління проектами. Міжнародні стандарти управління проектами. PMBOK |
4 | Запуск проекту (ініціювання). Проектні ризики та їх управління Організація процесу запуску проекту. Проектні ризики та їх управління. Причини виникнення ризиків. Методи реагування на ризикиПланування проекту Визначення обмежень проекту, ресурсів, виконавців та ін. Фази планування роботи над проектом. Складання плану виконання проекту |
5 | Контроль та управління виконанням проекту Контроль за ходом виконання проекту. Визначення невідповідностей і протиріч. Управління виконанням проекту |
6 | Документація та завершення проекту Підготовка переліку документів по управлінню проекту (план управління якості, ресурсів, виконавцями, проектом та ін.). Фаза завершення проекту |
7 | Огляд існуючих методологій управління проектами Види гнучких методологій. Порівняльна характеристика Гнучкі методології в управлінні проектами. Маніфест та принципи Agile Маніфест та принципи Agile. Особливості управління проектами за гнучкими методологіями Робота команди за гнучкою методологією Agile Організація роботи команди за гнучкою методологією Agile. Особливості управління такої команди Порівняльна характеристика традиційних і гнучких методів управління Порівняльна характеристика традиційних і гнучких методів управління IT-проектами. Поєднання методів управління проектами. Переваги та недоліки |
8 | Модель Scrum Особливості управління проектом за моделлю Scrum. Організація роботи команди. Визначення ризиків в таких проектах. Ритуали та артефакти моделі Scrum |
9 | Модель Kanban Модель Kanban. Принципи роботи моделі Kanban. Особливості формування команди. Дошка Kanban Модель Scrumban Модель Scrumban. Принципи роботи моделі |
10 | Бачення та обмеження проекту Навчитися розробці бачення та обмежень проекту. Прийоми виявлення обмежень проекту. Дотримання та відхилення від бачення та обмежень проектуФормування вимог (development product backlog) Навчитися виявляти та оформляти вимоги замовника. Методи виявлення та документування вимог |
11 | Планування організації роботи над проектом Підходи до процесу планування організації роботи над проектом. Застосування необхідного інструментарію для полегшення процесу планування. Налагодження комунікації. Розподіл ролей |
12 | Методи планування Існуючі методи планування. Застосування методу в реальній практиці |
13 | Оцінка ІТ-проекту. Як визначити та оцінити часові рамки та витрати ІТ-проекту. Порівняльний аналіз різних підходів до оцінки Типи підходів до оцінки ІТ-проекту. Як визначити та оцінити часові рамки та витрати ІТ-проекту. Порівняльний аналіз різних підходів до оцінки |
14 | Визначення продуктивності команди проекту Ролі в команді. Вага кожної ролі. Визначення продуктивності команди проекту |
15 | Інструменти управління виконанням проекту, burndownchat Різні типи інструментів управління виконанням проекту. Їх переваги та недоліки. Доцільність використання |
16 | Управління змінами в проекті Управління змінами в проекті. Методи реагування на зміни. Ціна похибки та внесеної зміни в проект |
17 | Представлення проекту. Закриття проекту Організація представлення проекту. Особливості представлення |
18 | Оцінка якості розробки програмного забезпечення Оцінка якості розробки програмного забезпечення та процесу управління проектом |
5.2 Тематика комп’ютерних практикумів
Проведення тренінгів на тему: «Комунікація в команді» та «Особистий простір»
Ділова гра «Спілкування з замовником»
Ділова гра «Управління проектом на основі гнучких методологій»
Ділова гра «Управління проектом на основі моделі Scrum»
Ділова гра «Управління проектом на основі моделі Канбан»
Ділова гра «Порівняльна характеристика традиційних і гнучких методів управління IT-проектами»
Ділова гра «Планування та оцінка роботи над проектом»
Ділова гра «Управління змінами в проекті. Визначення ризиків»
Самостійна робота студента
Студенти готують доповіді та презентації до тем (Таблиця 2), самостійного опрацювання, виступають з ними.
Таблиця 2
№ | Назва теми самостійної роботи |
---|---|
1 | Управління якістю в проекті |
2 | Основні сфери управління персоналом |
3 | Типи ієрархічних структур проектів |
4 | Ризики. Методи зниження ризиків в проекті |
5 | Планування виконання проекту. Рівні планування проекту |
6 | Звітність у системі контролю проектами |
7 | Типи угод проекту. Гарантійна угода між постачальниками і замовником |
8 | Практики Agile. Як застосовується для управління великими проектами спрямованими на розробку інформаційних систем? |
9 | Діяльність команди на всіх етапах виконання проекту. Її корегування та направлення. |
10 | Види моделі Канбан. ЇЇ ефективність застосування у різного типу проектів |
11 | Сутність екстремального та гнучкого управління проектами. Для яких проектів таке управління ефективне |
12 | Ресурси. Критерії визначення необхідної кількості ресурсів. Обмеження кількості людських та інших ресурсів. |
13 | Організація робіт по збору вимог до проекту. Склад робіт із визначення вимог до автоматизованої системи. Як зібрані вимоги впливають на планування проекту? |
14 | Методи та проблеми впроваджувати Agile / Scrum методології в проектах |
15 | Методологічні підходи до планування проектів |
16 | Порівняльний аналіз методів оцінки ефективності ІТ-проектів |
17 | Поняття командного синергізму і ефективність команди. |
18 | Інструмент «Інтелект-карти» в управлінні проектами. |
19 | Методи й інструменти управління ризиками проекту. |
20 | Формати представлення проекту. Типи. Відмінності. |
21 | Основні інструменти керівника проекту |
Політика та контроль
Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)
Як викладач, так і студент зобов’язані дотримуватись Кодексу честі Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут».
Основні положення політики:
відвідування лекційних та комп’ютерних практикумів є обов’язковою складовою вивчення матеріалу;
впродовж занять студенти можуть задавати питання стосовно матеріалу, що викладається; студенти мають можливість підняти будь-яке питання, яке стосується процедури проведення та оцінювання контрольних заходів;
студенти мають право оскаржити результати контрольних заходів, аргументовано пояснивши з яким критерієм не погоджуються відповідно до оціночного листа та/або зауважень;
у випадку виявлення факту академічної недоброчесності робота не зараховується;
заохочувальні бали виставляються за: активну участь на лекціях та комп’ютерних практикумах, кількість заохочуваних балів на більше 10;
невчасне виконання комп’ютерних практикумів, контрольних робіт та тестів тягне за собою зниження отриманих балів на 10% (якщо запізнення більше двох тижнів – робота не приймається).
Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)
8.1 Поточний контроль
Поточний контроль успішності засвоєння знань виконується шляхом виконання ними: комп’ютерних практикумів, контрольних робіт, тестів, МКР, завдань, що видані для самостійної проробки. Таким чином, семестровий рейтинг студента з дисципліни складається з балів, що він отримує за:
комп’ютерні практикуми;
одну модульну контрольну роботу (МКР поділяється на дві контрольні роботи тривалістю по одній академічній годині);
самостійну роботу;
відповідь на заліку.
Умови завдань розміщені в системі MOODLE, що є складовою платформи дистанційного навчання "Сікорський":
https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=3344
Тести також виконуються в цій системі.
8.2 Система рейтингових (вагових) балів та критерії оцінювання
1.Комп’ютерні практикуми
Вагові бали кожного комп’ютерного практикуму наведені у таблиці 3. Сумарний ваговий бал за даний контрольний захід (r3) складає 70 балів.
Критерії оцінювання комп’ютерних практикумів включають якість її виконання, захисту та оформлення звіту (таблиця 3).
Таблиця 3 – Вагові бали та критерії оцінювання комп’ютерних практикумів
Назва роботи | Бали | |||
Виконання | Захист | Звіт | Сума | |
К.пр. №1 Ділова гра «Робота РМ в перший день на проекті» | 6 | 3 | 1 | 10 |
К.пр. №2 Ділова гра «Спілкування з замовником» | 6 | 3 | 1 | 10 |
К.пр. №3 Ділова гра на тему: «Мотиваційний лист співробітнику» | 4 | 2 | 1 | 7 |
К.пр. №4 Ділова гра на тему: «П'ять вад при створенні команди» | 4 | 2 | 1 | 7 |
К.пр. №5 Ділова гра «Управління проектом на основі гнучких методологій». Модель Scrum | 8 | 5 | 2 | 15 |
К.пр. №6 Ділова гра «Управління проектом на основі моделі Канбан» | 5 | 2 | 1 | 8 |
К.пр. №7 Ділова гра «Планування та оцінка роботи над проектом» | 4 | 2 | 1 | 7 |
К.пр. №8 Ділова гра «Управління змінами в проекті. Визначення ризиків» | 3 | 2 | 1 | 6 |
Разом за комп’ютерні практикуми | 40 | 21 | 9 | 70 |
Критерії оцінювання комп’ютерних практикумів:
“відмінно” – робота виконана та захищена без зауважень, 100% від вказаного максимального балу;
“добре” – достатньо повне виконання роботи з деякими похибками, 80% від вказаного максимального балу;
“задовільно” – неповна відповідь (не менше 60% потрібної інформації), 60% від вказаного максимального балу;
“незадовільно” – при виконанні або під час захисту роботи були виявлені помилки, 40% і нижче від вказаного максимального балу.
Усі комп’ютерні практикуми повинні бути виконанні до вказаного терміну виконання.
2. Модульна контрольна робота
Ваговий бал кожної частини МКР – 10 балів. Ваговий бал за даний контрольний захід для однієї МКР (r2) –2×10 балів =20 балів.
Критерії оцінювання кожної частини МКР:
“відмінно”, повна відповідь (не менше 90% потрібної інформації) –
10 балів;
“добре”, достатньо повна відповідь (не менше 75% потрібної
інформації), або повна відповідь з незначними помилками – 8,5-4,5 балів;
“задовільно”, неповна відповідь (не менше 60% потрібної
інформації) та незначні помилки – 4,0-0,5 балів;
“незадовільно”, незадовільна відповідь (взагалі неправильна
відповідь) – 0 балів.
Відсутність на МКР без поважної причини та/або при повторному написанні:
- “відмінно” – 9,0 балів, “добре” – 8,0-4,0 балів, “задовільно” – 3,5-0 балів, “незадовільно” – 0 балів.
- Самостійна робота студентів
Ваговий бал (r5) – 10 балів.
Студенти готують доповідь за виділеним індивідуальним завданням та презентують її (тривалість 10-20 хв.).
Критерії оцінювання:
“відмінно”, повне виконання завдань (не менше 90%) – 10 балів;
“добре”, достатньо повне виконання завдань (не менше 75%) – 9-6 бала;
“задовільно”, неповне виконання завдань (не менше 60% потрібної інформації) та незначні помилки – 5-2 бала;
“незадовільно”, незадовільне виконання завдань –1-0 балів.
Штрафні та заохочувальні бали за:
- не своєчасну здачу комп’ютерного практикуму - % зниження відповідно таблиці 4.
Таблиця 4. Штрафи за затримку виконання комп’ютерних практикумів
Термін затримки | % зниження |
---|---|
2 тижня | 5 |
Від 2 тижнів до 4 тижнів (місяць) | 10 |
Від 4 тижнів до 6 тижнів | 20 |
Від 6 тижнів до 8 тижнів (два місяці) | 30 |
Від 8 тижнів до 12 тижнів | 40 |
Більше, ніж 12 тижнів | 50 |
- виконання додаткових завдань – 3 бали.
Умови позитивної проміжної атестації
Для отримання “зараховано” з першої проміжної атестації (8 тиждень) студент повинен мати не менше ніж 20 балів (за умови, якщо на початок 8 тижня згідно з календарним планом контрольних заходів “ідеальний” студент має отримати 25 балів).
Для отримання “зараховано” з другої проміжної атестації (14 тиждень) студент повинен мати не менше ніж 50 балів (за умови, якщо на початок 14 тижня згідно з календарним планом контрольних заходів “ідеальний” студент має отримати 65 балів).
**Розрахунок шкали рейтингу 😗*
Максимальна сума вагових балів контрольних заходів протягом семестру складає:
R = 70+20+10=100 балів.
Необхідною умовою отримання заліку є:
виконання 6 комп’ютерних практикумів на оцінку не нижче ніж “задовільно”;
виконання МКР не нижче ніж на оцінку “задовільно”;
стартовий рейтинг () не менше 60% від R, тобто 60 балів.
Студенти, які наприкінці семестру мають рейтинг менше 60 балів, а також ті, хто хоче підвищити оцінку в системі ECTS, виконують залікову контрольну роботу. При цьому до існуючих балів додаються бали за контрольну роботу і ця рейтингова оцінка є остаточною. Завдання залікової контрольної роботи складаються з трьох теоретичних питань та одного практичного завдання з різних розділів робочої програми з переліку, що наданий у методичних рекомендацій до засвоєння кредитного модуля.
Критерії оцінювання залікової контрольної роботи:
Завдання складається з двох частин: практичної та теоретичної.
Ваговий бал практичної частини залікової контрольної роботи – 15 балів.
Критерії оцінювання якості практичної частини роботи:
|
- | 15 балів |
---|---|---|
|
- | 11-9 балів |
|
- | 8-3 балів |
|
- | 2-0 балів |
Ваговий бал теоретичної частини залікової роботи – 15 балів. Теоретична частина включає три теоретичних питання, кожне з яких оцінюється в 5 балів.
Критерії оцінювання кожного теоретичного питання:
“відмінно”, повна відповідь (не менше 90% потрібної інформації) - 5 балів;
“добре”, достатньо повна відповідь (не менше 75% потрібної інформації, або незначні неточності) – 4,5-3,75 бала;
“задовільно”, неповна відповідь (не менше 60% потрібної інформації та деякі помилки) – 3,74 - 2 бали;
“незадовільно”, незадовільна відповідь - 0 балів.
Для отримання студентом відповідних оцінок (ECTS та традиційних) його рейтингова оцінка R переводиться згідно з таблицею 5.
Таблиця 5
Бали | Оцінка |
---|---|
100…95 | Відмінно |
94…85 | Дуже добре |
84…75 | Добре |
74…65 | Задовільно |
64…60 | Достатньо |
Менше 60 | Незадовільно |
Не виконані умови допуску | Не допущено |
Додаткова інформація з дисципліни (освітнього компонента)
Перелік питань, які виносяться на семестровий контроль розміщений в системі MOODLE, що є складовою платформи дистанційного навчання "Сікорський".
Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):
Складено доцент, к.т.н, доцент, Сперкач Майя Олегівна
Ухвалено кафедрою ІСТ(протокол № 1 від 30.08.2021 р.)
Погоджено Методичною комісією факультету[1] (протокол № 1 від 30.08.2021 р.)
[1] Методичною радою університету – для загальноуніверситетських дисциплін.