Проєктування інформаційних систем - 2. Методології та інструментарій проєктування інформаційних систем - Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)
Реквізити навчальної дисципліни
Рівень вищої освіти | Перший (бакалаврський) |
Галузь знань | 12 Інформаційні технології |
Спеціальність | 126 Інформаційні системи та технології |
Освітня програма | Інформаційне забезпечення робототехнічних систем |
Статус дисципліни | Нормативна |
Форма навчання | очна(денна) |
Рік підготовки, семестр | 4 курс, весняний семестр |
Обсяг дисципліни | 120 годин ) |
Семестровий контроль/ контрольні заходи | іспит |
Розклад занять | http://rozklad.kpi.ua |
Мова викладання | Українська |
Інформація про керівника курсу / викладачів | Лектор: к.т.н., доцент, Мелкумян Катерина Юріївна e.melkumyan@ukr.net Комп’ютерний практикум: асистент, Коваль Олександр Сергійович, t70000s@gmail.com |
Розміщення курсу | https://campus.kpi.ua |
Програма навчальної дисципліни
Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання
Мета навчальної дисципліни - поглиблене вивчення детального проектування та розробки інформаційних систем, отримання досвіду застосування правил проектування і програмування елементів форм, вікон, панелей додатків під час розробки веб-сайтів і веб-порталів.
Навчальна дисципліна призначена для отримання студентом:
Знання
Основної термінології в області проектування і програмування інтерфейсів.
Принципів проектування «дружнього» інтерфейсу.
Стадій та етапів проектування інтерфейсів користувача.
Основ проектування Win- та Web- форм додатків та застосувань.
Вміння
аналізувати вимоги до програмної системи;
проектувати і програмувати «дружній інтерфейс» користувачів автоматизованих інформаційних систем, автоматизованих робочих місць різного напрямку і призначення;
застосовувати принципи і шаблони проектування інтерфейсів користувачів ІС, АІС та АРМ;
ефективно працювати в команді розробників інтерфейсів користувачів.
Здатність
аналізувати та впорядковувати вимоги щодо організації інтерфейсу користувача,
аргументувати вибір методів розв’язування спеціалізованих задач, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення,
проєктувати та розробляти інтерфейси користувача програмних систем, враховуючи їх призначення та зручність використання
обгрунтовувати вибір методології та технології проектування середовища розробки інтерфейсу користувача для конкретного програмного проекту.
Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти після засвоєння навчальної дисципліни мають продемонструвати такі результати: проєктування прототипів користувацького інтерфейсу орієнтованого на користувача з використанням сучасних інструментів.
Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітньою програмою)
Для успішного засвоєння дисципліни “Проектування інформаційних систем” студенту необхідні наступні навчальні «Програмування», «Об’єктно-орієнтоване програмування», «Технології розроблення програмного забезпечення».
Зміст навчальної дисципліни
Лекційний матеріал:
Розділ 1. Основи візуального проектування і програмування інтерфейсів користувача
Тема 1.1 Визначення поняття «Інтерфейс». Послідовність взаємодії користувача з системою. Види узгодженності інтерфейсу. Задачі проектування і програмування інтерфейсів користувача. Визначення термінів «Екран», «Форма», «Вікно», «Панель». Види форм. Приклади форм.
Тема 1.2. Принципи проектування «Дружнього інтерфейсу»: «Командує користувач», «Наочність», «Однаковість», «Терпимість до користувача», «Зворотній зв'язок», «Естетика», «Простота».
Тема 1.3. Характеристика стилей взаємодії з користувачем: «Пряма маніпуляція», «Вибір із меню, запропонованих варіантів або списків», «Використання шаблонів», «Командна мова», «Природна мова».
Тема 1.4. Характеристика підходів до проектування інтерфейсів користувача програмних продуктів, програмних систем, автоматизованих інформаційних систем, автоматизованих робочих місць.
Розділ 2. Стадії та етапи проектування і програмування інтерфейсу користувача
Тема 2.1. Постановка задачі проектування інтерфейсу користувача. Формалізація контексту використання інтерфейсу користувача. Формалізація об′єктивних критеріїв успіху використання інтерфейсу користувача. Формалізація об′єктивних критеріїв успіху використання ІК.
Тема 2.2. Формалізація сценаріїв дій користувачів. Огляд інтерфейсів конкуруючих систем.
Тема 2.3. Проектування ІК високого рівня. Проектування структури екранів системи. Види зв′язків між функціональними модулями інтерфейсу користувача.
Тема 2.4. Проектування навігаційної системи. Проектування структури довідкової системи. Проектування ІК низького рівня.
Тема 2.5. Області форми. Піктограми, знаки. Заголовки. Введення та вибір інформації. Подача команд. Функціональні клавіші. Статусний рядок.
Тема 2.6. Особливості проектування форм «Про програму», «Контакти», «Зворотній зв’язок». Графічне зображення. Назва розробки. Змістовна частина. Дані про розробника. Умови збереження авторських прав.
Тема 2.7. Моделі проектування інтерфейсу користувача. Особливості застосування моделі SDI. Особливості застосування моделі MDI.
Розділ 3. Проектування форм
Тема 3.1. Правила проектування форм. Діагоналі форми. Межі та границі інформації. Ієрархія шрифтів. Розташування інформації. Використання панелей. Акцентування інформації. Співвідношення між висотою та довжиною форми.
Тема 3.2. Застосування первинних, вторинних та спливаючих вікон. Проектування інструкцій. Проектування інформаційних, попереджуючих та критичних повідомлень.
Тема 3.3. Проектування полів введення і вибору. Ідентифікатори. Підказки. Курсор. Правило усвідомлення інформації. Вирівнювання ідентифікаторів. Застосування шаблонів.
Розділ 4. Основи проектування і програмування Web-форм інтерфейсу користувача
Тема 4.1 Проектування інтерфейсу користувача Інтернет-магазинів. Принципи проектування інтерфейсу інтернет-магазину. Заклик до дії. Опис продукту. Якість зображення. Розташування елементів. Акценти.
Тема 4.2. Ключові рекомендації щодо дизайну веб-сторінок сайту. Заголовки. Надписи. Інструментарій дій споживача. Навігація по сторінках сайту. Моніторинг сайту.
Тема 4.3. Канонічна розмітка Web-форми. Область ідентифікації тем. Пошук інформації по сайту. Центральна область контенту. Футер.
Тема 4.4. Правила ефективного використання кольорів в інтерфейсах. Рекомендації щодо вибору кольорів при розробці інтерфейсів веб-сайтів і веб-порталів. Комбінації кольорів. Плаский дизайн. Скевоморфізм. Принципи плаского дизайну. Майже плаский дизайн.
Комп’ютерні практикуми:
1. Проектування та прототипування в дизайні інтерфейсів користувача. Створення інтерактивного прототипу
2. Дослідження правил проектування меню, функціональних кнопок.
3. Основні правила проектування полів вибору, полів введення. Поняття повідомлень, їх використання та проектування
4. Основні правила проектування діалогу з користувачем, області команд.
Навчальні матеріали та ресурси
Дизайн пользовательского интерфейса: Владислав Головач, - Інтернет-издание, 2010. - http://www.usethics.ru.
Основы проектирования взаимодействия: Алан Купер, - Символ-Плюс, 2009. ISBN 978-5-93286-132-5.
Информационная архитектура. Чертежи для сайта: Кристина Уодтке, - Кудиц-образ, 2004. ISBN 0-7357-1250-6.
Web-дизайн. Удобство использования Web-сайтов: Якоб Нильсен, Хоа Лоранжер, - Вильямс, 2007. ISBN 978-5-8459-1222-0.
Веб-Дизайн: книга Стива Круга или “не заставляйте меня думать!”: Стив Круг, - Символ-Плюс, 2008. ISBN 978-5-93286-099-1.
Разработка пользовательских интерфейсов: Дженнифер Тидвелл, - Питер, 2007. ISBN 978-5-91180-073-4.
Навчальний контент
Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)
Під час вивчення дисципліни передбачені наступні форми та методи навчання і викладання, що сприяють досягнення результатів, закладених в робочу програму: лекції, що передбачають викладення теоретичного матеріалу та узагальнення знань; самостійна робота студента, оформлена у вигляді реферату; комп’ютерний практикум за допомогою яких формуються вміння, набувається досвід практичного використання конкретних, обраних програмних інструментів для вирішення поставлених задач.
Самостійна робота студента
Завдання на самостійну роботу студента (СРС):
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
5 |
|
6 |
|
7 |
|
8 |
|
9 |
|
10 |
|
11 |
|
12 |
|
13 |
|
14 |
|
15 |
|
16 |
|
17 |
|
18 |
|
Політика та контроль
Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)
Вимоги, які виставляються перед студентом:
відвідування лекційних занять та комп’ютерних практикумів є обов’язковою складовою вивчення матеріалу;
обов’язковою складовою вивчення матеріалу також є самостійне опрацювання матеріалу, написання модульних контрольних робіт, виконання передбачених комп’ютерних практикумів;
заохочувальні бали виставляються за: активну участь на лекціях, допомогу в оновленні методичних матеріалів;
штрафні бали передбачені за несвоєчасну здачу комп’ютерних практикумів між граничними атестаційними контролями та у період залікової сесії
Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)
Рейтинг студента з дисципліни складається з 80 білів, що він отримує протягом семестру за:
Виконання комп’ютерних практикумів - 50 балів
Написання двох МКР в період атестацій – 2*10=20 балів
Виконання індивідуального завдання та презентацію її на лекційному
занятті – 10 балів
Студент має можливість перенести отримані бали за дисципліну, або підвищіти бал склавши іспит 20 балів
Сума балів переводиться до підсумкової оцінки згідно з таблицею нижче:
Кількість балів | Оцінка |
100-95 | Відмінно |
94-85 | Дуже добре |
84-75 | Добре |
74-65 | Задовільно |
64-60 | Достатньо |
Менше 60 | Незадовільно |
Не виконані умови допуску | Не допущено |
Додаткова інформація з дисципліни (освітнього компонента)
Перелік питань на Модульні контрольні роботи
Питання до 1-ої тематичної КР:
Визначення терміну «Інтерфейс». Послідовність взаємодії користувача з системою. Види узгодженості інтерфейсу. Задачі проектування інтерфейсів користувача. Визначення терміну «Діалог». Уніфіковані дії діалогу.
Види форм. Особливості ідентифікаційних форм, форм-меню, форм введення та вибору інформації.
Види форм. Особливості інформаційних форм, інформаційно-облікових форм. Характеристика власних областей форми.
Характеристика принципу проектування «дружнього» інтерфейсу «Командує користувач».
Характеристика принципу проектування «дружнього» інтерфейсу «Наочність».
Характеристика принципу проектування «дружнього» інтерфейсу «Однаковість».
Характеристика принципу проектування «дружнього» інтерфейсу «Зворотній зв'язок».
Характеристика принципу проектування «дружнього» інтерфейсу «Терпимість до користувача».
Характеристика принципу проектування «дружнього» інтерфейсу «Естетика».
Характеристика принципу проектування «дружнього» інтерфейсу «Простота».
Стилі взаємодії з користувачем: Пряма маніпуляція (переваги, недоліки, приклади).
Стилі взаємодії з користувачем: Вибір із меню, запропонованих варіантів, списків (переваги, недоліки, приклади).
Стилі взаємодії з користувачем: Використання шаблонів (переваги, недоліки, приклади).
Стилі взаємодії з користувачем: Застосування командної мови (переваги, недоліки, приклади).
Стилі взаємодії з користувачем: Ведення діалогу на природній мові (переваги, недоліки, приклади).
Підходи до проектування інтерфейсу користувача ПП (ПС, АІС, АРМ). Характеристика підходу, що орієнтований на користувача (User- Centered Design).
Підходи до проектування інтерфейсу користувача ПП (ПС, АІС, АРМ). Характеристика підходу, що орієнтований на діяльність (Activity- Centered Design).
Підходи до проектування інтерфейсу користувача ПП (ПС, АІС, АРМ). Характеристика Цілеорієнтований підхід (Goal Centered Design).
Підходи до проектування інтерфейсу користувача ПП (ПС, АІС, АРМ). Характеристика підходу, що орієнтований на дані (Data Centered Design).
Підходи до проектування інтерфейсу користувача ПП (ПС, АІС, АРМ). Характеристика підходу, що орієнтований на поступове наближення до заданого результату (Agile).
Питання до 2-ої тематичної КР:
Стадії та етапи проектування інтерфейсу користувача. Стадія «Постановка задачі проектування ІК». Характеристика етапу «Формалізація контексту використання ІК».
Стадії та етапи проектування інтерфейсу користувача. Стадія «Постановка задачі проектування ІК». Характеристика етапу «Формалізація об′єктивних критеріїв успіху використання ІК».
Стадії та етапи проектування інтерфейсу користувача. Стадія «Постановка задачі проектування ІК». Характеристика етапів «Формалізація відносин між » «Формалізація сценаріїв дій користувачів».
Стадії та етапи проектування інтерфейсу користувача. Стадія «Постановка задачі проектування ІК». Характеристика етапу «Огляд інтерфейсів конкуруючих систем».
Стадії та етапи проектування інтерфейсу користувача. Стадія «Проектування ІК високого рівня». Характеристика етапу «Проектування структури екранів системи».
Основні виду зв′язку між функціональними модулями ІК.
Стадії та етапи проектування інтерфейсу користувача. Стадія «Проектування ІК високого рівня». Характеристика етапу «Проектування навігаційної системи».
Стадії та етапи проектування інтерфейсу користувача. Стадія «Проектування ІК високого рівня». Характеристика етапу «Проектування структури довідкової системи».
Стадії та етапи проектування інтерфейсу користувача. Стадія «Проектування ІК низького рівня».
Області Win-форм інтерфейсу користувача. Характеристика областей форм: область піктограми, знака; область назви форми.
Області Win-форм інтерфейсу користувача. Характеристика областей форм: область заголовку форми; область введення, вибору інформації.
Області Win-форм інтерфейсу користувача. Характеристика областей форм: Область подачі команд; область функціональних клавіш.
Особливості проектування форми «Про програму»: графічне зображення, фото; назва розробки.
Особливості проектування форми «Про програму»: версія програмного продукту, застосування; дані про розробника, приватну особу або фірму.
Особливості проектування форми «Про програму»: умови збереження авторських прав; дані про зв’язок з виконавцями, фірмою, або розробником.
Характеристика SDI моделі інтерфейсу.
Характеристика MDI моделі інтерфейсу.
Питання до 3-ої тематичної КР:
Правила проектування форм: Правило діагоналей. Межі та границі.
Правила проектування форм: Ієрархія шрифтів. Розташування інформації. Використання панелей.
Правила проектування форм: Акцентування інформації. Співвідношення між висотою і довжиною форми.
Поняття віконного середовища. Характеристика і використання первинного вікна.
Поняття віконного середовища. Характеристика і використання вторинного вікна.
Поняття віконного середовища. Характеристика і використання спливаючого вікна.
Компоненти тіла форми: Роздільники. Ідентифікатори.
Компоненти тіла форми: Інструкції. Скроллінг.
Проектування інформаційних повідомлень.
Проектування попереджуючих повідомлень.
Проектування критичних повідомлень.
Правила проектування полів введення. Ідентифікатори. Підказки.
Правила проектування полів введення. Довжина полів введення. Міжрядковий інтервал.
Правила проектування полів введення. Курсор поля введення. Правило усвідомлення інформації.
Правила проектування полів введення. Відстань між ідентифікатором і полем введення. Вирівнювання ідентифікаторів. Використання шаблонів.
Питання до 4-ої тематичної КР:
Правила проектування інтернет-магазинів: розкрити принцип «Заклик до дії».
Правила проектування інтернет-магазинів: розкрити принцип «Стислий опис продукту».
Правила проектування інтернет-магазинів: розкрити принцип «Представлення зображення».
Правила проектування інтернет-магазинів: розкрити принцип «Простота в розташуванні елементів».
Правила проектування інтернет-магазинів: розкрити принцип «Довгі сторінки».
Правила проектування інтернет-магазинів: розкрити принцип «Розташування інформації».
Правила проектування інтернет-магазинів: розкрити принцип «Акценти».
Правила проектування інтернет-магазинів: розкрити принцип «Розташування важливої інформації».
Правила проектування інтернет-магазинів: розкрити принцип «Вільний простір, кольори».
Правила проектування інтернет-магазинів: розкрити принцип «Альтернативні інтернет-сторінки».
Правила ефективного використання кольорів в інтерфейсах. Кількість кольорів.
Правила ефективного використання кольорів в інтерфейсах. Кольори і стани системи.
Правила ефективного використання кольорів в інтерфейсах. Кольори для аномальних елементів.
Правила ефективного використання кольорів в інтерфейсах. Кольори для подібних елементів.
Правила ефективного використання кольорів в інтерфейсах. Кольори і зір людини.
Правила ефективного використання кольорів в інтерфейсах. Використання яскравих кольорів.
Правила ефективного використання кольорів в інтерфейсах. Кольори і напружена робота користувача.
Рекомендації щодо вибору кольорів при розробці інтерфейсів веб-сайтів і веб-порталів: Жовтий колір.
Рекомендації щодо вибору кольорів при розробці інтерфейсів веб-сайтів і веб-порталів: Червоний колір.
Рекомендації щодо вибору кольорів при розробці інтерфейсів веб-сайтів і веб-порталів: Синій колір.
Рекомендації щодо вибору кольорів при розробці інтерфейсів веб-сайтів і веб-порталів: Зелений колір.
Рекомендації щодо вибору кольорів при розробці інтерфейсів веб-сайтів і веб-порталів: Жовтогарячий колір.
Рекомендації щодо вибору кольорів при розробці інтерфейсів веб-сайтів і веб-порталів: Рожевий колір.
Рекомендації щодо вибору кольорів при розробці інтерфейсів веб-сайтів і веб-порталів: Чорний колір.
Рекомендації щодо вибору кольорів при розробці інтерфейсів веб-сайтів і веб-порталів: Пурпурний колір.
Рекомендації щодо вибору кольорів при розробці інтерфейсів веб-сайтів і веб-порталів: Білий колір.
Що треба враховувати при виборі колірної схеми для сайтів.
Закономірності для вибору колірної гами. Додаткові кольори.
Правила комбінації кольорів. Додаткові розщеплені кольори.
Правила комбінації кольорів. Тріада кольорів.
Правила комбінації кольорів. Тетраедр кольорів.
Правила комбінації кольорів. Аналогічні кольори.
Плаский дизайн. Скевоморфізм.
Принципи плаского дизайну. Ефекти.
Принципи плаского дизайну. Елементи.
Принципи плаского дизайну. Шрифти.
Принципи плаского дизайну. Акцент.
Принципи плаского дизайну. Мінімалізм.
Характеристика майже плаского дизайну.
Перелік питань на іспит:
Поняття інтерфейсу користувача
Задачі проектування інтерфейсів користувача: проектування діалогів, проектування форм
Види та особливості форм інтерфейсу користувача.
Характеристика принципів проектування «дружнього» інтерфейсу.
Стилі взаємодії з користувачем.
Характеристика підходів до проектування інтерфейсів користувача.
Характеристика етапів стадії «Постановка задачі проектування інтерфейсу користувача».
Характеристика етапів стадії «Проектування інтерфейсу користувача високого рівня».
Характеристика етапів стадії «Проектування інтерфейсу користувача низького рівня».
Характеристика областей WIN-форм інтерфейсу користувача.
Характеристика моделей інтерфейсу.
Правила проектування WIN-форм інтерфейсу користувача.
Характеристика і області використання вікон WIN-форм інтерфейсу користувача.
Правила проектування повідомлень інтерфейсу користувача.
Правила проектування полів введення WIN-форм інтерфейсу користувача.
Правила проектування WEB-інтерфейсів користувача інтернет-магазинів.
Правила ефективного використання кольорів в WEB-інтерфейсах.
Рекомендації щодо вибору кольорів при розробці інтерфейсів WEB-сайтів і WEB-порталів.
Правила комбінації кольорів при проектуванні WEB-сайтів і WEB-порталів.
Принципи плаского дизайну при проектуванні WEB-сайтів і WEB-порталів.
Іспит складається з двох частин: теоритичне питання, практичне завдання з переліку завдань самостійної роботи студента.
Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):
Складено доцент, к.т.н., доцент Мелкумян Катериною Юріївною
Ухвалено кафедрою технічної кібернетики (протокол № 1 від 30.08.2021)
Погоджено Методичною комісією факультету (протокол № 1 від 30.08.2021)