Проектування інформаційних систем-2. Методології та інструментарій проектування інформаційних систем - Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)

Реквізити навчальної дисципліни

Рівень вищої освіти Перший (бакалаврський)
Галузь знань 12 Інформаційні технології
Спеціальність 126 Інформаційні системи та технології
Освітня програма Інтегровані інформаційні системи
Статус дисципліни Нормативна
Форма навчання очна(денна)/заочна/дистанційна
Рік підготовки, семестр 4 курс, весняний семестр
Обсяг дисципліни 150 годин (36 годин – Лекції, 18 годин – Лабораторні, 96 годин – СРС)
Семестровий контроль/ контрольні заходи Екзамен/екзаменаційна робота
Розклад занять http://rozklad.kpi.ua
Мова викладання Українська
Інформація про керівника курсу / викладачів

Лектор: д.т.н., проф., Корнієнко Богдан Ярославович

b.korniyenko@kpi.ua

моб. +38(096)965-05-17

Лабораторні: ст. викл. Яланецький Валерій Анатолійович

v.yalanetskyi@kpi.ua

моб. +38(067)750-08-87

Розміщення курсу https://campus.kpi.ua

Програма навчальної дисципліни

Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання

Опис дисципліни. Даний курс знайомить студентів із сучасними поглядами на науково-методичні основи та стандарти в галузі проектування інформаційних систем. Курс починається введенням в інформаційні систем (ІС) і їх визначальну роль для реалізації успішної діяльності підприємств і організацій. Розглядаються різні типи ІС, організаційні вимоги їх впровадження і функціонування, стратегія розробки, управління даними та інформацією; життєвий цикл ІС, знання необхідні аналітикам, такі як комунікабельність, здатність аналізувати факти; компоненти ІС, здійсненність і аналіз вартість - ефективність; діаграма потоку даних як засіб аналізу систем і CASE засоби проектування ІС. Також розглядаються популярні інструментальні засоби для створення ІС. Особлива увага приділяється розгляду програмних засобів створення процедур обробки даних і надання інформації для користувачів з використанням графічного інтерфейсу взаємодії за допомогою командних кнопок, меню, елементів управління, форм і звітів на основі бази даних, що забезпечує інтерактивну взаємодію.

Предмет навчальної дисципліни: основні сучасні методології і методи побудови інформаційних систем та управління ними, основні класи, типи та категорії інформаційних систем, їх функціональні можливості та сфери застосування, сучасні методології, методи, моделі та інструментальні засоби створення і застосування інформаційних систем різних типів.

Міждисциплінарні зв’язки. Дисципліна Проектування інформаційних систем-2. Методології та інструментарій проектування інформаційних систем базується на дисциплінах: Проектування інформаційних систем-1. Особливості проектування інформаційних систем, Технології розроблення програмного забезпечення, Теорія систем та системний аналіз, Комп`ютерні мережі, Бази даних, Теорія алгоритмів.

Мета навчальної дисципліни. Метою дисципліни є ґрунтовне ознайомлення студентів із теоретичними засадами організації, функціонування та проектування інформаційних систем (ІС), засвоєння практичних навичок використання та створення ІС та їх компонентів різного призначення, забезпечення теоретичних знань та практичних навичок проектування і супроводу інформаційних систем для різних предметних галузей.

Основні завдання навчальної дисципліни

Знання:

  • суть і призначення інформаційних систем;

  • стадії проектування і вимоги до процесу проектування інформаційних систем;

  • стандарти проектування інформаційних систем та оформлення проектної документації;

  • системний підхід до проектування інформаційних систем, топологію та архітектуру інформаційних систем;

  • структурну, об'єктно-орієнтовну та типову технологію проектування;

  • моделі даних та моделі процесів;

  • стандарт UML, інтерфейс інформаційних систем;

  • RAD-методологію, CASE-технологію створення й супроводу інформаційних систем, технологію RUP, технологію ARIS, паттерн-технологію.

Уміння:

  • виявляти та аналізувати вимоги до ІС;

  • специфікувати та документувати вимоги до ІС;

  • проектувати моделі даних та моделі процесів;

  • проектувати моделі процесів;

  • застосовувати стандарт UML;

  • використовувати методи візуального програмування;
  • застосовувати сучасні CASE-технології створення й супроводу ІС.

Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітньою програмою)

Пререквізити: здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях, навички використання інформаційних і комунікаційних технологій, здатність до пошуку, опрацювання та аналізу інформації з різних джерел, здатність застосовувати знання про основні принципи та методи побудови алгоритмів і визначення основних технологічних параметрів.

Постреквізити: знати системологічні основи створення і використання інформаційних систем; основи класифікації, типізації та кластеризації інформаційних систем; базові типи, класи та категорії інформаційних систем; типи і основні класи інформаційних технологій та їх характеристики; основні методології та моделі дослідження інформаційних систем на концептуальному рівні та рівні предметної галузі; основи архітектурного проектування інформаційних систем і системи їх CASE підтримки; основні методології та методи управління інформаційними системами на етапах їх впровадження і застосування; основи інформаційного менеджменту.

Після проходження дисципліни студенти зможуть використовувати знання з фундаментальних дисциплін та математичний апарат для реалізації професійно-профільованих знань й практичних навичок при вирішенні завдань типізації інформаційних систем та інформаційних технологій; визначати основні архітектурні параметри інформаційних систем на основі побудови і аналізу інформаційних моделей предметної області; застосовувати сучасні програмні інструментальні засоби моделювання організаційно-технічних систем; розробляти за допомогою комп’ютерних систем процесні аналітичні моделі бізнес-систем і їх інформаційних систем; досліджувати основні структури і характеристики процесних моделей.

Зміст навчальної дисципліни

Лекційні заняття

Розділ 1. Засоби проектування ІС

Розділ 2. Практика застосування UML

Розділ 3. Структурний аналіз і проектування ІС

Розділ 4. Об’єктно-орієнтований аналіз і проектування ІС

Лабораторні заняття

  1. Об`єктно-орієнтована програма керування

  2. Проектування регулятора та програмного задавача

  3. WEB-диспетчеризація

  4. Розробка автоматизованого робочого місця оператора в Trace Mode та його зв'язок із віртуальним контролером

  5. Взаємодія автоматизованого робочого місця оператора із зовнішніми базами даних

Навчальні матеріали та ресурси

Базова література

  1. Вендров А.М. Проектирование программного обеспечения экономических информационных систем: Учебник. - 2-е изд., перераб. и доп. - М.: Финансы и статистика, 2006. - 544 с.

  2. Буч Г. Объектно-ориентированный анализ и проектирование с примерами приложений на С++ - М.: "Бином", СПб: "Невский диалект", 1999. - 560 с.

  3. Буч Г., Рамбо Дж., Джекобсон А. Язык UML. Руководство пользователя - М.: ДМК, 2000. - 432 с.

  4. Гамма Э., Хелм Р., Джонсон Р., Влиссидес Дж. Приемы объектно-ориентированного проектирования. Паттерны проектирования - СПб: "Питер", 2001.- 368 с.

  5. Александров Д.В. Инструментальные средства информационного менеджмента. CASE-технологии и распределенные информационные системы / Д.В. Александров. - М.: Финансы и статистика, 2011. – 224 с.

  6. Ананьєв О.М. Інформаційні системи і технології в комерційній діяльності: підручник / О.М. Ананьєв, В.М. Білик, Я.А. Гончарук. - Львів: Новий Світ, 2006. - 583 с.

  7. Глівенко С.В. Інформаційні системи в менеджменті: навч. посіб. / С.В.Глівенко, Є.В. Лапін, О.О. Павленко, С.С. Слабко, В.М. Лебідь. - Суми: Університетська книга, 2005. - 407 с.

  8. Грекул В.И. Проектирование информационных систем: Курс лекций. Уч. пособие / В.И. Грекул, Г.Н. Денищенко, Н.Л. Коровкина. - М.: Интернет Ун-т Информационных технологий, 2005. – 304 с.

  9. Соловьев И.В. Проектирование информационных систем / И.В.Соловьев, А.А. Майоров. - М.: Академический Проект, 2009. – 400 с.

  10. Гвоздева Т.В. Проектирование информационных систем / Т.В. Гвоздева, Б.А. Баллод. - Ростов-на- Дону: Феникс, 2009. – 512 с.

  11. Павлова Е.А. Технологии разработки современных информационных систем на платформе Microsoft .NET / Е.А. Павлова. - М.: Бином, 2009. – 112с.

  12. Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт з дисципліни «Проектування інформаційних систем» кредитного модулю «Особливості проектування інформаційних систем» для студентів спеціальності 126 «Інформаційні системи та технології» [Текст] / Уклад.: В.А. Яланецький. – К.: НТУУ «КПІ ім. Ігоря Сікорського», 2020. – 79 с.

Допоміжна література

  1. Лелек А. Анализ и проектирование информационных систем с помощью UML 2.0 /А.Лелек. - М.: Вильямс, 2008. - 816 с.

  2. Федотова Д.Э. CASE-технологии. Практикум / Д.Э. Федотова, Ю.Д. Семенов, К.Н. Чижик. - М.: Горячая Линия-Телеком, 2005. – 160 с.

  3. Фример Э. Паттерны проектирования / Э. Фример. - СПб.: Питер, 2011. – 656 с.

  4. Кент Бек, Экстремальное программирование, издательство "Питер" · 2002 г. · 224 с.

  5. Лешек А. Мацяшек, Анализ требований и проектирование систем, Разработка информационных систем с использованием UML: Пер. С англ.- М.: Издательский дом "Вильямс", 2002 г. -432 с.

  6. Константайд Л., Локвуд Л. Разработка программного обеспечения. -Спб.:Питер, 2004. -592 с.

  7. Боггс У., Боггс М. UML и Rational Rose - М.: "ЛОРИ", 2000. - 582 с.

Навчальний контент

Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Лекційні заняття

№ з/п Назва теми лекції та перелік основних питань
(перелік дидактичних засобів, посилання на літературу та завдання на СРС)
1

Тема 1.1. Інструментальні засоби проектування ІС.

Лекція 1. Призначення, завдання, функції, класифікація засобів проектування ІС.

Вимоги до засобів проектування. Фактори, що впливають на вибір засобів проектування. Критерії вибору засобів проектування. Ручні засоби проектування. Комп’ютерні засоби проектування. Види комп’ютерних засобів проектування: що підтримують проектування операцій обробки інформації, що підтримують проектування окремих компонентів проекту, що підтримують проектування розділів проекту, що підтримують розробку проекту на стадіях і етапах процесу проектування.

Література: [1, с.5-31; 3, с.3…10; 4, с.10…42.]

Завдання на СРС. Призначення та класифікація ІС.

2

Лекція 2. Групи засобів проектування.

Традиційні системи програмування; інструменти для створення файл-серверних додатків; засоби розробки додатків "клієнт – сервер"; засоби автоматизації діловодства та документообігу; засоби розробки Інтернет/Інтранет-додатків; засоби автоматизації проектування (CASE-технології).

Локальні, малі, середні та великі інтегровані CASE-засоби. Класифікація CASE-засобів за функціональністю: засоби аналізу і проектування діяльності організації і проектованої системи, засоби проектування баз даних, засоби керування вимогами, засоби документування, засоби тестування, засоби управління проектом, засоби реверсного інжинірингу. Застосування CASE-технологій: переваги та недоліки. Впровадження CASE-технологій.

Література: [1, с.5-31; 3, с. 16…26; 4, с.10…42.]

Завдання на СРС. Призначення та класифікація ІС.

3

Тема 1.2. Моделі даних, моделі процесів та їх проектування за допомогою ERwin.

Лекція 3. Модель даних. Рівні моделі даних.

Зовнішня (концептуальна) модель даних. Логічна модель даних. Фізична модель даних. Діаграма "сутність-зв'язок" (ERD). Метод моделювання даних IDEFI.

CASE-засіб моделювання даних ERwin Process Modeler. Відображення моделі даних в інструментальному засобі Erwin. Створення логічної моделі даних: рівні логічної моделі; сутності й атрибути; зв'язку; типи сутностей та ієрархія спадкоємства; ключі; нормалізація даних; домени. Створення фізичної моделі даних: правила валідації і значення за замовчуванням; індекси тригери і збережені процедури; обчислення розміру БД. Пряме і зворотне проектування. Генерація коду клієнтської частини за допомогою ERwin. Розширені атрибути. Генерація коду. Створення звітів. Генерація словників.

Література: [1, с.5-31; 3, с.3…10; 4, с.10…42.]

Завдання на СРС. Функції та загальні вимоги до ІС.

4

Лекція 4. CASE-засіб моделювання процесів ERwin Process Modeler (ВРwin).

Принципи побудови моделі IDEF0: контекстна діаграма, суб'єкт моделювання, мета і точка зору. Діаграми IDEF0: контекстна діаграма, діаграми декомпозиції, діаграми дерева вузлів. Роботи. Стрілки. Тунелювання стрілок. Нумерація робіт і діаграм. Каркас діаграми. Злиття і розщеплення моделей. Створення звітів.

Література: [1, с.5-31; 3, с.3…10; 4, с.10…42.]

Завдання на СРС. Структура інформаційних систем.

5

Тема 2.1. Стандарт UML: статичні та динамічні діаграми

Лекція 5. Практика застосування UML.

Історія створення UML: UML 1.Х UML 2.Х. Визначення та призначення мови UML. Елементи нотації UML. Взаємозв'язок нотації UML, методології та інструментальних засобів. Класифікація моделей в UML 2.Х. Рекомендації щодо побудови діаграм в нотації UML. Механізми розширення мови UML.

Література: [1, с.5-31; 3, с.3…10; 4, с.10…42.]

Завдання на СРС. Характеристики інформаційних систем.

6

Лекція 6. Структурні (статичні) діаграми.

Діаграми класів. Діаграми об'єктів. Діаграми компонентів. Діаграми розгортання. Діаграми компонентної структури. Діаграми пакетів. Діаграми (динамічні) поведінки. Діаграма варіантів використання. Діаграми діяльності. Діаграма станів. Діаграма взаємодії: діаграма послідовності, діаграма огляду взаємодії, діаграма комунікації, діаграма синхронізації.

Призначення і склад діаграми варіантів використання. Правила та рекомендації щодо розроблення діаграм варіантів використання.

Література: [1, с. 61-76; 3, с. 42…53; 4, с. 388 ...402; 6, с.219..234.]

Завдання на СРС. Забезпечення надійності функціонування інформаційних систем.

7

Тема 2.2. Об'єктно-орієнтоване моделювання.

Лекція 7. Концепція і термінологія об'єктно-орієнтованого підходу.

Моделі вимог ОО-підходу. UML- стандарт ОО технології моделювання. Діаграми варіантів використання -прецедентів - (use case diagrams - UCD). Елементи і правила побудови UCD. Описи прецедентів.

Література: [2, с.52-87; 4, с. 120-170.]

Завдання для СРС. Трасування вимог. Функціональна декомпозиція ІС.

8

Лекція 8. Основні діаграми об'єктно-орієнтованого підходу.

Діаграми діяльності-Activity Diagram. Визначення входів і виходів - Діаграма послідовності системи (System sequence diagram (SSD)). Розробка діаграми послідовностей системи (System Sequence). Діаграми взаємодії: діаграми послідовності і кооперації. Діаграма класів. Клас і атрибути класу. Видимість атрибутів. Змінна, метод, конструктор. Стереотипи класів. Зв'язки, залежності. Інтерфейси класів. Ідентифікація поведінки об'єкта. Діаграма стану машини (State Machine Diagram).

Література: [ 7, с. 38-55. ]

Завдання для СРС. Методи створення вимог. Визначення образу і меж проекту.

9

Лекція 9. Модульна контрольна робота

На контрольну роботу виноситься увесь попередній матеріал, що включає базові засоби технології проектування та методології створення ІС.

Завдання включають теоретичну та практичну частини, а також додаткове завдання, в разі вчасного відпрацювання основних питань.

Завдання для СРС. Повторити матеріал 1-8 лекцій.

10

Тема 3.1. Проектування інтерфейсів інформаційних систем.

Лекція 10. Поняття інтерфейсу користувача, його призначення.

Вимоги до інтерфейсу. Стандартизація інтерфейсів. Види інтерфейсів. Командний інтерфейс. Графічний інтерфейс. Робочий стіл. Вікна Windows. Папки Робочого столу. Віджети. Інструментарій створення користувальницького інтерфейсу. Пере-дача інформації візуальним способом. Рядок меню і панель інструментів. Використання кольору, звуку, анімації в інтерфейсі. Метод Drag and Drop. Компонування і розробка вікна. Об'єктний підхід до конструкції інтерфейсу. Компоненти графічного інтерфейсу. Вибір структури діалогу. Розробка сценарію діалогу. Взаємодія користувача з додатком. Загальні правила взаємодії з об'єктами. Операції пересилки і створення об'єктів.

Література: [ 2, с. 88-127; 3, с. 56-148; 4, с. 170-186; 5, с. 56-90, 107-110; 7, с. 137-188. ]

Завдання для СРС. Життєвий цикл інформаційної системи.

11

Лекція 11. Процес розроблення користувальницького інтерфейсу.

Етапи розробки користувальницького інтерфейсу. Колективний підхід до розробки. Ітераційна природа розробки. Етапи розробки: збір та аналіз інформації, що надходить від користувачів, розробка користувальницького інтерфейсу; побудова користувальницького інтерфейсу; підтвердження якості користувальницького інтерфейсу.

Література: [3, с.118...135; 4, с.182...194]

Завдання для СРС. Методологія проектування інформаційної системи.

12

Тема 3.2. RAD-методологія та CASE-технологія створення й супроводу ІС.

Лекція 12. Гнучкі технології розроблення ІС.

Передумови виникнення RAD-методології (Rapid Application Development). Основні особливості RAD-методології, об'єктно-орієнтований підхід до створення додатків, використання засобів візуального програмування, подієве програмування. Обмеження методології RAD. Чинники, що впливають на часовий блок розроблення. Роль користувача в розробленні застосування. Фази моделі життєвого циклу RAD: фаза аналізу і планування вимог; фаза проектування; фаза побудови; фаза впровадження. Переваги моделі RAD. Недоліки моделі RAD. Сфера застосування моделі RAD.

SCRUM – методологія управлінням розроблення ІС.

CASE-технології: визначення і загальна характеристика, мета. Переваги і можливості CASE-технології. Порівняння традиційної і CASE-технології.

Література: [6, с.226...239; 7, с.349-398.]

Завдання для СРС. Організація створення інформаційних систем.

13

Лекція 13. Технологія RUP.

Загальна характеристика технології RUP. Основні принципи технології RUP. Ітераційна розробка. Управління процесом на основі прецедентів використання. Орієнтація на архітектуру.

Динамічна структура: початок проекту (Inception), проробка (Elaboration), побудова (Construction), передача (Transition).

Статична структура. Основні дисципліни: моделювання предметної області (бізнес-моделювання, Business Modeling), визначення вимог (Requirements), аналіз і проектування (Analysis and Design), реалізація (Implementation), тестування (Test), розгортання (Deployment). Допоміжні дисципліни: управління конфігураціями і змінами (Configuration and Change Management), управління проектом (Project Management), середовище проекту (Environment). Інструментальні засоби IBM Rational, що підтримують технологію RUP.

Література: [3, с.30…36; 4, с. 6…70, 433 ...448.]

Завдання для СРС. Засоби проектування ІС.

14

Лекція 14. Технологія ARIS.

Методологія ARIS. Основна концепція і принципи методології. Переваги методології ARIS. Основні компоненти архітектури ARIS.

Типи подання (типи моделей): організаційні моделі, функціональні моделі, інформаційні моделі (моделі даних), моделі процесів (управління), моделі входів/виходів. Взаємозв'язок типів подання в ARIS.

Рівні опису модельованого об'єкта в ARIS: визначення вимог, специфікація проекту, опис реалізації.

Література: [3, с.30…36; 4, с. 6…70, 433 ...448.]

Завдання для СРС. Типове проектування інформаційних систем.

15

Тема 4.1. Паттерн-технологія.

Лекція 15. Призначення моделі проектування.

Схема процесу "Проектування". Призначення і склад діаграми класів. Правила і рекомендації щодо побудови діаграми класів. Поняття зразку (pattern). Паттерн проектування. Система паттернів, мова паттернів. Шаблони опису паттернів. Елементи шаблону. Види паттернів за типом вирішуваних задач. Паттерни аналізу. Архітектурні паттерни. Паттерни проектування у вузькому сенсі. Ідіоми. Паттерни організації. Паттерни процесів.

Література: [3, с. 15…22; 4, с. 6…50, 420 ...434.]

Завдання для СРС. Паттерн-технологія.

16

Лекція 16. Классифікація паттернів за рівнем опису ІС.

Паттерни рівня проектування класів/об'єктів: структурні паттерни, проектування класів/об’єктів, паттерни поведінки, породжуючі паттерни.

Паттерни рівня архітектури системи. Структурні паттерни. Паттерни управління. Паттерни інтеграції корпоративних ІС. Структурні паттерни інтеграції. Паттерни за методами інтеграції. Паттерни інтеграції за типом обміну даними.

Література: [3, с.23…36; 4, с. 51…70, 433 ...448.]

Завдання для СРС. Технологія об’єктно-орієнтованого проектування.

17

Лекція 17. Модульна контрольна робота

На контрольну роботу виноситься увесь попередній матеріал, що включає стандарти та етапи проектування ІС.

Завдання для СРС. Повторити матеріал 10-16 лекцій.

18

Тема 4.2. Структурна та об'єктно-орієнтована технологія проектування.

Лекція 18. Реінжиніринг ІС.

Передумови виникнення комбінованого процесно-орієнтованого підходу: процесний підхід до управління, недоліки традиційних підходів, ро-виток інформаційних технологій.

Сутність процесно-орієнованого проектування. Термінологія процесного підходу. Процес. Основні і допоміжні процеси. Володар процесу. Вхід і вихід процесу. Ресурси процесу. Межі процесу. Інтерфейс процесу.

Концепції сучасних підходів до управління та ціль організації. Поняття бізнес-процесу. Етапи зміни системи управління організацією: визначення місії, реінжиніринг бізнес-процесів. Мета реінжинірингу. Поняття інжинірингу. Етапи реінжинірингу бізнес-процесів. Ідентифікація бізнес-процесів. Зворотний інжиніринг. Розробка моделей нової організації бізнес-процесів. Реалізація проекту реінжинірингу бізнес-процесів. Упровадження проекту реінжинірингу бізнес-процесів.

Література: [3, с.30…36; 4, с. 6…70, 433 ...448.]

Завдання для СРС. Реінжиніринг ІС.

**
**

Лабораторні заняття

Назва лабораторної роботи Кількість ауд. годин
1

Лабораторна робота 1. Об`єктно-орієнтована програма керування

Отримати загальне уявлення про основи об`єктно-орієнтованої програма керування. Засвоїти методику розробки програми мовою SFC на прикладі автоматизованої системи керування для об`єкту автоматизації.

Література: [12, стор. 19]

4
2

Лабораторна робота 2. Проектування регулятора та програмного задавача

Ознайомитись з процесом додавання регулятора та програмного задавача до автоматизованої системи керування. Записати алгоритм функціонування автоматизованої системи керування із регулятором та програмним задавачем. Модифікувати програму керування технологічною схемою.

Література: [12, стор. 35]

4
3

Лабораторна робота 3. WEB-диспетчеризація

Вивчити основні положення та принципи розробки програмної моделі об'єкту автоматизації із WEB-диспетчеризацією. Ознайомитись із базовими положеннями та алгоритмом створення WEB-інтерфейсу. Засвоїти методику та послідовність розробки віртуального об`єкту автоматизації.

Література: [5, стор. 42]

4
4

Лабораторна робота 4. Розробка автоматизованого робочого місця оператора в Trace Mode та його зв'язок із віртуальним контролером

Вивчити основні функції та можливості Trace Mode на практичному прикладі автоматизованої системи керування. Ознайомитись із технологією віртуального контролера. Засвоїти методику та послідовність конфігурування та налаштування віртуального контролера.

Література: [5, стор. 53]

4
5

Лабораторна робота 5. Взаємодія автоматизованого робочого місця оператора із зовнішніми базами даних

Вивчити вбудовані засоби автоматизованого робочого місця оператора для створення екранів людино-машинного інтерфейсу локального місця оператора. Засвоїти методику розробки взаємодії автоматизованого робочого місця оператора із зовнішніми базами даних.

Література: [5, стор. 68]

2

Самостійна робота студента/аспіранта

№ з/п

Назва теми, що виноситься на самостійне опрацювання Кількість годин СРС
1 Призначення та класифікація ІС. 6
2 Функції та загальні вимоги до ІС. 6
3 Структура інформаційних систем. 6
4 Характеристики інформаційних систем. 6
5 Забезпечення надійності функціонування інформаційних систем. 6
6 Стандарт UML: статичні та динамічні діаграми. 6
7 Методи і засоби дослідження об’єкта автоматизації 6
8 Життєвий цикл інформаційної системи. 6
9 Методологія проектування інформаційної системи. 6
10 Організація створення інформаційних систем. 6
11 Засоби проектування ІС. 6
12 Типове проектування інформаційних систем. 6
13 Паттерн-технологія. 6
14 Технологія об’єктно-орієнтованого проектування. 6
15 Реінжиніринг ІС. 6
16 Підготовка до екзамену по всьому матеріалу модуля. 6

Політика та контроль

Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Система вимог, які ставляться перед студентом:

  • відвідування лекційних та лабораторних занять є обов’язковою складовою вивчення матеріалу;

  • на лекції викладач користується власним презентаційним матеріалом; використовує гугл-диск для викладання матеріалу поточної лекції, додаткових ресурсів, лабораторних робіт та інше; викладач відкриває доступ до певної директорії гугл-диска для скидання електронних лабораторних звітів та відповідей на МКР;

  • на лекції заборонено відволікати викладача від викладання матеріалу, усі питання, уточнення та ін. студенти задають в кінці лекції у відведений для цього час;

  • лабораторні роботи захищаються у два етапи – перший етап: студенти виконують завдання на допуск до захисту лабораторної роботи; другий етап – захист лабораторної роботи. Бали за лабораторну роботу враховуються лише за наявності електронного звіту;

  • модульна контрольна робота пишеться на лекційних заняттях без застосування допоміжних засобів (мобільні телефони, планшети та ін.); результат пересилається у файлі до відповідної директорії гугл-диску;

  • заохочувальні бали виставляються за: активну участь на лекціях; участь у факультетських та інститутських олімпіадах з навчальних дисциплін, участь у конкурсах робіт, підготовка оглядів наукових праць; презентацій по одній із тем СРС дисципліни тощо. Кількість заохочуваних балів на більше 10.

Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)

Рейтинг студента з дисципліни складається з балів, що він отримує за:

  1. виконання та захист 5 лабораторних робіт;

  2. виконання 2 модульних контрольних робіт (МКР).

Система рейтингових балів та критерії оцінювання

Лабораторні роботи:

«відмінно», повна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 90% потрібної інформації) та оформлений належним чином протокол до лабораторної роботи – 8 балів;

«добре», достатньо повна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 75% потрібної інформації) та оформлений належним чином протокол до лабораторної роботи – 7 балів;

«задовільно», неповна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 60% потрібної інформації), незначні помилки та оформлений належним чином протокол до лабораторної роботи – 5 балів;

«незадовільно», незадовільна відповідь та/або не оформлений належним чином протокол до лабораторної роботи – 0 балів.

Модульні контрольні роботи:

«відмінно», повна відповідь (не менш ніж 90% потрібної інформації) –5 балів;

«добре», достатньо повна відповідь (не менш ніж 75% потрібної інформації), або повна відповідь з незначними помилками – 4 бали;

«задовільно», неповна відповідь (але не менш ніж 60% потрібної інформації) та незначні помилки – 3 бали;

«незадовільно», незадовільна відповідь (неправильний розв’язок задачі), потребує обов’язкового повторного написання в кінці семестру – 0 балів.

Заохочувальні бали

за активну роботу на лекції 1 бал.

Міжсесійна атестація

За результатами навчальної роботи за перші 7 тижнів максимально можлива кількість балів – 20 балів. На першій атестації (8-й тиждень) студент отримує «зараховано», якщо його поточний рейтинг не менший ніж 10 балів.

За результатами 13 тижнів навчання максимально можлива кількість балів – 32 бали. На другій атестації (14-й тиждень) студент отримує «зараховано», якщо його поточний рейтинг не менший ніж 16 балів.

Максимальна сума вагових балів контрольних заходів протягом семестру складає:

R=5*rлаб+2*rмкр=5*8+2*5=50.

Екзамен:

Умовою допуску до екзамену є зарахування всіх лабораторних робіт, написання обох модульних контрольних робіт та стартовий рейтинг не менше 17 балів.

На екзамені студенти виконують письмову контрольну роботу. Кожен білет містить два теоретичних запитання (завдання). Перелік теоретичних питань наведений у додатку 1. Кожне запитання (завдання) оцінюється у 25 балів.

Система оцінювання питань:

«відмінно», повна відповідь, не менше 90% потрібної інформації, що виконана згідно з вимогами до рівня «умінь», (повне, безпомилкове розв’язування завдання) – 23-25 балів;

«добре», достатньо повна відповідь, не менше 75% потрібної інформації, що виконана згідно з вимогами до рівня «умінь або є незначні неточності (повне розв’язування завдання з незначними неточностями) – 20-22 бали;

«задовільно», неповна відповідь, не менше 60% потрібної інформації, що виконана згідно з вимогами до «стереотипного» рівня та деякі помилки (завдання виконане з певними недоліками) – 15-19 балів;

«незадовільно», відповідь не відповідає умовам до «задовільно» – 0-4 балів.

Сума стартових балів та балів за екзаменаційну контрольну роботу переводиться до екзаменаційної оцінки згідно з таблицею:

Таблиця 1. Переведення рейтингових балів до оцінок за університетською шкалою

Бали Оцінка
95-100 відмінно
85-94 дуже добре
75-84 добре
65-74 задовільно
60-64 достатньо
Менше 60 незадовільно
Невиконання семи лабораторних робіт та виконання МКР на оцінку «незадовільно» не допущено

Додаткова інформація з дисципліни (освітнього компонента)

  • перелік теоретичних питань, які виносяться на семестровий контроль наведено в Додатку 1;

  • на початку семестру викладач аналізує існуючі курси по тематиці дисципліни та пропонує пройти відповідні безкоштовні курси студентам. Після отриманням студентом сертифікату проходження дистанційних чи онлайн курсів за відповідною тематикою, викладач закриває відповідну частину курсу (лабораторні чи лекції) за попередньою домовленістю з групою.

Робочу програму навчальної дисципліни (Силабус):

Складено професор, д.т.н., Корнієнко Богдан Ярославович

Ухвалено кафедрою ІСТ(протокол № 1 від 30.08.2021 р.)

Погоджено Методичною комісією факультету[1] (протокол № 1 від 30.08.2021 р.)

Додаток 1

Перелік теоретичних питань на екзамен

  1. Вимоги до засобів проектування ІС.

  2. Класифікація засобів проектування ІС.

  3. CASE-засоби проектування.

  4. Моделювання даних.

  5. Проектування моделі даних в Erwin.

  6. Моделювання процесів.

  7. Проектування моделі процесів ВРwin.

  8. Призначення і розвиток уніфікованої мови моделювання.

  9. Структура і нотація UML.

  10. Види діаграм UML.

  11. Діаграма варіантів використання.

  12. Призначення RPTwin.

  13. Інструментальне середовище RPTwin.

  14. Використання формул RPTwin.

  15. Проектування інтерфейсів інформаційних систем

  16. Поняття, призначення та вимоги до інтерфейсу користувача.

  17. Стандартизація інтерфейсів.

  18. Інструментарій створення користувальницького інтерфейсу.

  19. Процес розробки користувальницького інтерфейсу.

  20. RAD-методологія та CASE-технологія створення й супроводу ІС

  21. Гнучкі методології розроблення ІС.

  22. RAD-методологія створення й супроводу ІС.

  23. SCRUM – методологія управлінням розроблення ІС.

  24. CASE-технологія створення й супроводу ІС.

  25. Технологія RUP. Технологія ARIS

  26. Характеристика і принципи технології RUP.

  27. Динамічна і статична структура RUP.

  28. Інструментальні засоби IBM Rational, що підтримують технологію RUP.

  29. Технологія ARIS: концепція, принципи, компоненти архітектури.

  30. Паттерн-технологія

  31. Модель проектування в уніфікованому процесі.

  32. Діаграма класів.

  33. Поняття, мова та шаблони опису паттернів.

  34. Види паттернів.

  35. Реінжиніринг ІС

  36. Передумови виникнення і сутність процесно-орієнтованого підходу.

  37. Термінологія процесного підходу.

  38. Етапи реінжинірингу бізнес-процес

[1] Методичною радою університету – для загальноуніверситетських дисциплін.