НАУКОВО – ДОСЛІДНА ПРАКТИКА - Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)

Реквізити навчальної дисципліни

Рівень вищої освіти Магістр (науковий)
Галузь знань 12 Інформаційні технології
Спеціальність 126 Інформаційні системи та технології
Освітня програма Інтегровані інформаційні системи, Інформаційне забезпечення робототехнічних систем, Інформаційні управляючі системи та технології
Статус дисципліни Нормативна, дослідницький (науковий компонент)
Форма навчання очна(денна)
Рік підготовки, семестр 2 курс, весняний семестр
Обсяг дисципліни 270 годин, 9 кредитів
Семестровий контроль/ контрольні заходи Залік
Розклад занять http://roz.kpi.ua
Мова викладання Українська
Інформація про керівника курсу / викладачів

Керівник від університету: ст. викладач Моргаль Олег Михайлович,

m_olegm@ukr.net,

Розміщення курсу https://campus.kpi.ua

Програма навчальної дисципліни

Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання

Опис дисципліни. Науково-дослідна практика студентів за освітньо-науковою програмою (ОНП) магістерської підготовки, освітній ступінь – магістр, є обов'язковим компонентом освітньої програми для здобуття кваліфікаційного рівня «Магістр з інформаційних систем та технологій», і має на меті набуття студентом професійних навичок та вмінь здійснення самостійної науково-дослідної роботи та підготовки матеріалів для написання магістерської дисертації.

Мета навчальної дисципліни. Метою практики є узагальнення та закріплення отриманих в університеті навичок практичної діяльності, оволодіння професійним досвідом і умінням самостійної трудової діяльності в умовах підприємства, установи, організації, оволодіння сучасними методами, формами організації праці, знаряддями праці в галузі їх майбутньої спеціальності.

Основні завдання навчальної дисципліни

Обов’язковими є наступні завдання для кожного магістранта:

  • визначення мети й завдань дослідження;

  • визначення об’єкту дослідження;

  • визначення предмету дослідження;

  • огляд результатів (як мінімум двох – трьох найбільш характерних) вибраного напрямку дослідження та доведення висновку про наявність проблем та суті і актуальності їх вирішення; повинна бути дана оцінка сучасного стану проблеми на основі аналізу вітчизняної та зарубіжної наукової (науково-технічної) літератури та патентного пошуку із зазначенням практично вирішених завдань, існуючих проблем у даній предметній галузі, зазначення провідних фірм та провідних вчених і спеціалістів, які мають розробки з цієї проблеми;

  • опис моделей (формальних чи імітаційних), які з достатньою достовірністю описують об'єкти та процеси, що є предметом комп'ютеризації (обґрунтування й вибір методів дослідження поставлених завдань, постановка задачі моделювання, обґрунтування припущень і розробка моделі, аналіз адекватності розроблених моделей, розробка методик досліджень тощо);

  • опис розроблених алгоритмів і методик проведення моделювання;

  • створення звітів з наукової діяльності згідно державних стандартів України.

Уміння:

  • надбання досвіду в дослідженні актуальної наукової проблеми, а також підбір необхідних матеріалів для виконання випускної кваліфікаційної роботи:

  • вивчення теоретичних класичних джерел за обраною науковою проблемою, пов’язаною зі спеціалізацією кафедри та відповідно до наукової проблеми дослідження щодо майбутньої магістерської дисертації;

  • визначення стану розробки питань обраної наукової проблеми у вітчизняній та іноземній літературі;

  • ознайомлення із структурою, науковою проблематикою та результатами наукової роботи академічних і галузевих інститутів та їх провідних спеціалістів щодо обраного напряму досліджень;

  • визначення структури та основних завдань магістерського дослідження;

  • оволодіння методами обробки та аналізу даних, необхідних для розв’язання завдань магістерського дослідження;

  • застосування математичних методів для розв’язання завдань магістерського дослідження;

  • апробація основних теоретичних та практичних рекомендацій магістерської роботи (у формі виступів на конференціях, написанні наукових статей тощо).

В результаті освоєння дисципліни повинні бути сформовані такі компетентності:

ЗК 2 Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях
ЗК 3 Здатність до розуміння предметної області та професійної діяльності.
ЗК 5 Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями
ЗК 6 Здатність до пошуку, оброблення та узагальнення інформації з різних джерел.
ФК 1 Здатність аналізувати об’єкт проектування або функціонування та його предметну область.
ФК 2 Здатність застосовувати стандарти в області інформаційних систем та технологій при розробці функціональних профілів, побудові та інтеграції систем, продуктів, сервісів і елементів інфраструктури організації.
ФК 3 Здатність до проектування, розробки, налагодження та вдосконалення системного, комунікаційного та програмно-апаратного забезпечення інформаційних систем та технологій, Інтернету речей (ІоТ), комп'ютерно інтегрованих систем та системної мережевої структури, управління ними
ФК 4 Здатність проектувати, розробляти та використовувати засоби реалізації інформаційних систем, технологій та інфокомунікацій (методичні, інформаційні, алгоритмічні, технічні, програмні та інші)
ФК 6 Здатність використовувати сучасні інформаційні системи та технології (виробничі, підтримки прийняття рішень, інтелектуального аналізу даних та інші), методики й техніки кібербезпеки під час виконання функціональних завдань та обов’язків
ФК 7 Здатність застосовувати інформаційні технології у ході створення, впровадження та експлуатації системи менеджменту якості та оцінювати витрати на її розроблення та забезпечення
ФК 10 Здатність вибору, проектування, розгортання, інтегрування, управління, адміністрування та супроводження інформаційних систем, технологій та інфокомунікацій, сервісів та інфраструктури організації.
ФК 12 Здатність управляти та користуватися сучасними інформаційно-комунікаційними системами та технологіями (у тому числі такими, що базуються на використанні Інтернет).

Після засвоєння дисципліни «Переддипломна практика» студенти мають продемонструвати такі результати навчання:

ПРН 2 Застосовувати знання фундаментальних і природничих наук, системного аналізу та технологій моделювання, стандартних алгоритмів та дискретного аналізу при розв’язанні задач проєктування і використання інформаційних систем та технологій
ПРН 3 Використовувати базові знання інформатики й сучасних інформаційних систем та технологій, навички програмування, технології безпечної роботи в комп’ютерних мережах, методи створення баз даних та інтернет-ресурсів, технології розроблення алгоритмів і комп’ютерних програм мовами високого рівня із застосуванням об’єктно-орієнтованого програмування для розв’язання задач проєктування і використання інформаційних систем та технологій
ПРН 4 Проводити системний аналіз об’єктів проєктування та обґрунтовувати вибір структури, алгоритмів та способів передачі інформації в інформаційних системах та технологіях
ПРН 6 Демонструвати знання сучасного рівня технологій інформаційних систем, практичні навички програмування та використання прикладних і спеціалізованих комп’ютерних систем та середовищ з метою їх запровадження у професійній діяльності.
ПРН 9 Здійснювати системний аналіз архітектури підприємства та його ІТ інфраструктури, проводити розроблення та вдосконалення її елементної бази і структури.

Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітньою програмою)

Пререквізити: мати знання з дисциплін навчального плану освітнього ступеня магістр науковий

Постреквізити: практичний досвід знання та матеріали, необхідні для створення та захисту дисертаційної роботи; досвід системного підходу до проєктування, розробки, розгортання, інтегрування, тестування, впровадження та експлуатації інтегрованих інформаційних систем, набуття студентом професійних навичок та вмінь здійснення самостійної науково-дослідної роботи та підготовки матеріалів для написання магістерської дисертації. .

Зміст навчальної дисципліни

Організація та проведення практики регламентовані наступними документами:

- договори з підприємствами щодо проходження практики студентами;

- наказ по університету про направлення студентів на практику і призначення керівників від університету;

- навчальна програма та робоча програма практики;

- щоденники та індивідуальні завдання студентам для проходження практики;

- журнал відвідування студентами практики;

- графіки відвідування баз практики її керівниками з метою здійснення контролю;

- звіти студентів про виконання програми практики;

- екзаменаційні відомості щодо заліку з практики.

Студентів направляють на практику згідно з наказом по університету. Наказом визначається вид практики, терміни та місце її проходження, розподіл та закріплення студентів за керівниками від кафедри тощо. Форма наказу визначається діючими нормативами НТУУ ―KПІ ім. Ігоря Сікорського‖.

Навчальні матеріали та ресурси

Базова література

  1. Закон України Про вищу освіту : / Верховна Рада України ; Відомості Верховної Ради (ВВР), 2014, № 37-38, ст.2004 –. – Київ, 2018. – Назва з екрана.

  2. Доступ : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18/print

  3. Положення про проведення практики студентів вищих навчальних закладів України: Наказ Міністерства освіти України від 08.04.1993 № 93 (Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міносвіти № 351(v0351281-94) від 20.12.94).

  4. Тимчасове положення про організацію освітнього процесу в КПІ ім. Ігоря Сікорського [Текст] / Уклад. В.П. Головенкін; за заг. ред. Ю.І. Якименка. – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2017. – 156 с.

  5. Лапенко Н. М. Методичні рекомендації з питань організації практики студентів та складання робочих програм практики Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» [Текст] / Уклад.: Н. М. Лапенко, І.Л. Співак, І.В. Федоренко, О.М. Шаповалова; за заг. ред. П.М. Яблонського. – К.: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. – 29 с.

  6. Оформлення текстових документів у навчальному процесі. Стандарт організації (кафедри) СОУ АУТС 01-15. Для студентів кафедри аавтоматики та управління в технічних системах [Текст] / Уклад.: Я.Ю. Дорогий, Н.Б. Репнікова, О.І. Ролік, Л.Ю. Юрчук – К.: НТУУ «КПІ», 2015. – 27 с.

Навчальний контент

Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)

4,1 Студентам, які планують практику на певному підприємстві, потрібно вчасно оформити Договір (бланки можна отримати у керівника практики від кафедри). Договір (2 примірника) належить підписати в установі, поставити печатку, принести до керівника від кафедри, для оформлення в КПІ, потім отримати оформлений Договір назад, здати його в установу. Якщо планується декілька студентів на певне підприємство, то їх треба вписати у один Договір (Додаток до Договору, стор.3, потрібен лише, коли багато студентів іде на практику до одного підприємства). У Договорі треба узгодити цифри: якщо один студент-практикант на підприємстві, то вписати ім’я одного студента і ставити цифру «1» у полях таблиці, п.1.1; коли більше – вписуємо їх імена і ставимо їх кількість (2 або 3 чи більше) у верхньому рядку таблиці, п.1.1. Студенти можуть отримати направлення на місце практики за комплексними договорами НТУУ «КПІ» із науковими установами (м. Київ).

Табл. 1 - Календарний графік підготовчого періоду Договору

Дія Оформлення Договору, (2 примірники) Передача оформленого Договору в установу Проходження Н-Д практики
Фаза дії Початок оформлення в установі Подати О.М.Моргаль на оформлення в КПІ: Договір, Щоденник 1) Отримати Договір і Щоденник у О.М.Моргаль Здати в установу до Стати до практики
Дата 23.12.2022 19.01.2023 26.01.2023 03.02.2023 06.02.2023
Час 9:00 2) 17:00…18:00, (434-18) 12:00…13:00, (434-18) 9:00 2) 9:00 2)

До початку практики зі студентами на кафедрі проводиться інструктаж з питань практики та правил техніки безпеки, який виконується під час проведення організаційних зборів із групою практикантів. Таких зборів може проводитися декілька за потребою та за планом підготовки до практики керівника від кафедри. Остання така зустріч проводиться за декілька днів до початку практики. На цих зборах керівник від кафедри знайомить студентів з вимогами до проходження науково-дослідної практики та оформлення необхідних документів. Під час підготовчої зустрічі, керівник від кафедри видає студентам необхідні документи: Направлення на практику, графік проходження практики, щоденник практики, Програма практики, тощо.

До початку практики слід оформити Щоденник практики (бланк можна отримати у керівника від кафедри). На титулі заповнити рукою відомості, що потрібні. Ім’я Керівника практики від підприємства вписати, коли буде визначено, не пізніше першого дня практики. В перший день практики на підприємстві завізувати щоденник у графі «на практику п р и б у в» підписом керівника і печаткою. Аналогічно завізувати в останній день (до 12.03.23, бо це – вихідний) у графі «вибув».

Табл. 2 - Календарний план дій перед проведенням науково-дослідної практики

Дія → Оформлення Щоденника Зберігати Щоденник у себе Період Н-Д практики
Фаза дії Початок оформлення студентом разом із науковим керівником Подати О.М.Моргаль. на оформлення Договір, Щоденник, Направлення (за потреби) Отримати Щоденник у О.М.Моргаль Дооформити необхідні графи на підприємстві під час практ. Вести регулярні щотижневі записи, візувати їх у свого керівника
Дата 23.12.2022 19.01.2023 26.01.2023 від 07.02.23 від 07.02.23
Час 9:00 17:00…18:00, (434-18) 12:00…13:00, (434-18)

Розділ Щоденника «Індивідуальне завдання з практики» має відповідати темі магістерської роботи і формулюватися разом із науковим керівником роботи – викладачем кафедри ІСТ та засвідчуватися його підписом наприкінці Розділу (виконати до 16.01.2020), згідно Таблиці 2.

4,2 Тема – формується аналогічно до п.3.8.

4,3 Зміст практики - формується аналогічно до п.3.8, має відповідати темі магістерської роботи і формулюватися разом із науковим керівником роботи – викладачем кафедри ІСТ, з урахуванням структури, рекомендацій та пояснень із «Робоча програма з Науково-дослідної практики», яка видається студенту керівником практики від кафедри (згадана у п.3.11 нижче).

4.4 Поточна (дана) Робоча програма з Науково-дослідної практики студентів-магістрантів 2-го курсу готується одна на групу, її копії студенти передають на підприємства – місця практики, керівнику від підприємства. Робоча програма з Науково-дослідної практики містить основні положення з організації і проведення практики і є важливим документом, що формулює Мету та Завдання практики, Зміст практики, Форми і методи контролю, Підведення підсумків практики, Календарний графік проходження практики. Студент мусить заповнити Календарний графік проходження практики у Щоденнику відповідно до Робочої програми.

Таблиця 3 - Календарний план проведення науково-дослідної практики

Зміст

Термін виконання
1. Прибуття студента на практику, оформлення наказу 06.02.2023
2. Проведення інструктажу з техніки безпеки та охорони праці 06.02.01.2023
3.

Проведення екскурсій по підприємству,

ознайомлення з місцем роботи, інструктаж

на робочому місці

З 06.02.2023

до 07.02.2023

4. Виконання програми практики і індивідуального завдання

На протязі всієї практики з 06.02.2023

(з щотижневою перевіркою) до 12.03.2023
5. Оформлення щоденника, звіту і складання з 06.03.2023
заліку з практики до 17.03.2023
6. Розрахунок у гуртожитку та здача до 012.03.2023
перепустки
7. Захист Звіту з практики, з 13.03.2023
складання заліку до 17.03.2023

4.5 Кожний студент має:

- засвоїти сам Робочу програму з Науково-дослідної практики та ознайомити з нею свого наукового керівника;

- оформити Щоденник, для чого у фазі Початок оформлення студентом (див. Табл.2) виконати разом із науковим керівником п.п. даної програми, розділи Індивідуальне завдання з практики та Календарний графік Щоденника засвідчити підписом свого наукового керівника; оформити титульну сторінку Щоденника ;

- вчасно подати Щоденник на підпис керівникові від університету див. Табл.2.

- вчасно отримати оформлений Щоденник у керівника від університету див. Табл.2.

- виконати п.п. даної програми, відповідно до Дат із п. Табл.1.

4.6 Під час проходження практики щотижня робити робочі записи у Щоденнику, візувати їх у наукового керівника та подавати Щоденник на перевірку керівникам від підприємства і від університету. Про день тижня, час, місце зустрічі із керівником від університету та подальші кроки буде повідомлено додатково.

4.7 Студентам, яких направлено проходити Науково-дослідну практику на кафедрі ІСТ слід мати на увазі, що їх керівник практики від університету – доцент кафедри ІСТ, призначений завідувачем кафедри.

4.8 База їх практики – НТУУ «КПІ ім. Ігоря Сікорського», ФІОТ, каф. ІСТ.

4.9 Керівник практики від підприємства – науковий керівник магістерської роботи студента, викладач кафедри ІСТ.

4.10 У разі проходження практики на робочому місці на кафедрі ІСТ, студенту належить написати індивідуально Заяву на ім’я завідувача кафедри ІСТ з проханням направити його на кафедру для проходження науково-дослідної практики та призначити керівником від підприємства наукового керівника магістерської дисертації студента. Студент має підписати Заяву сам та у свого наукового керівника. Заява має бути вчасно подана керівникові практики від університету

4.11 Керівник практики від кафедри повинен:

- розробити робочі програми практики та узгодити їх з базами практики не пізніше, ніж за два тижні до початку практики;

- попередити студентів про оформлення медичної довідки про стан здоров’я (у разі потреби) за 7 днів до початку практики;

- не пізніше, ніж за 7 днів до початку практики, надати базам практики списки студентів-практикантів для оформлення тимчасових перепусток;

- підготувати та надати студенту або групі студентів направлення на практику;

- при направлені для проходження практики двох і більше студентів призначити старшого групи, який є помічником керівника практики;

- провести збори зі студентами та ознайомити їх з робочими програмами практики;

- видати їм щоденники з індивідуальним завданням та календарним планом проведення практики;

- забезпечити вчасне прибуття студентів на бази практики та контролювати проходження практики;

- систематично, не рідше одного разу в тиждень, консультувати студентів та контролювати етапи виконання індивідуального завдання згідно календарного плану;

- допомагати керівнику практики від підприємства при складанні характеристики кожного студента;

- брати участь у прийняті заліків з практики;

- перевірити повернення всіма студентами перепусток, літератури та майна підприємству;

- оформити журнал виходу на практику, а також провести інструктаж з техніки безпеки, якщо студенти проходять практику в структурних підрозділах університету;

- подати до деканату звіт про результати проведення практики з пропозиціями щодо її удосконалення.

Підсумки практики обов’язково обговорюються на засіданнях кафедри.

4.12 Керівник практики від бази практики повинен:

- забезпечити проходження студентами інструктажу з техніки безпеки, охорони праці та ознайомити їх з Правилами внутрішнього розпорядку підприємства;

- здійснювати керівництво роботою студентів безпосередньо на робочому місці;

- контролювати виконання студентами конкретних індивідуальних завдань;

- забезпечувати допомогу у збиранні необхідних матеріалів для звіту;

- оцінювати якість роботи кожного студента під час проходження практики.

Самостійна робота студента

Студенти університету при проходженні науково-дослідної практики зобов’язані самостійно:

- до початку практики, отримати у керівника практики від кафедри направлення на практику, робочу програму практики та щоденник практики;

- своєчасно прибути на базу практики;

- у повному обсязі виконувати всі завдання, передбачені робочою програмою практики, та вказівки її керівників;

- знати і суворо дотримуватись правил охорони праці, техніки безпеки і виробничої санітарії та внутрішнього розпорядку підприємства;

- нести відповідальність за виконану роботу;

- своєчасно оформити звіт та скласти залік з практики.

Політика та контроль

Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Система вимог, які ставляться перед студентом:

6 ВИМОГИ ДО ЗВІТУ

Документом, який свідчить про виконання програми науково-дослідної практики студентом, є письмовий звіт. Звіт повинен мати чітку, логічну і послідовну структуру, обґрунтованість та висновки. Звіт має розкрити уміння і навички студента, набуті ним впродовж науково-дослідної практики. Рекомендована наступна структура звіту:

1. Титульна сторінка.

2. Завдання на науково-дослідну практику.

3. Календарний план практики.

4. Зміст звіту з нумерацією сторінок.

5. Вступ.

6. Основна частина:

6.1 Структура та характеристика бази практики.

6.2 Завдання і роботи, виконані під час практики.

6.3 Аналіз науково-технічних джерел, опрацьованих студентом під час практики, для використання у дисертації.

7. Висновки.

8. Список використаних джерел.

9. Додатки.

Оформлення звіту виконується відповідно ДСТУ 3008:2015. Звіти у сфері науки і техніки. Структура та правила оформлювання, або відповідно стандартів організації (кафедри) ІСТ 01-15. Оформлення текстових документів у навчальному процесі [5]. Звіт виконується українською мовою з дотриманням орфографії та стилістики. Загальний обсяг звіту має складати (25 – 35) сторінок друкованого тексту. Текст основної частини поділяють на розділи та підрозділи.

Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)

7 ФОРМИ ТА МЕТОДИ КОНТРОЛЮ

7.1 Під час проходження науково-дослідної практики, у робочі години, студент зобов’язаний знаходитися на визначеному робочому місці, де його присутність, характер і склад виконуваних задач можуть бути проконтрольовані як керівником практики від підприємства, так і керівником практики від університету.

7.2 Присутність студента на місці проходження практики має щоденно фіксуватися його особистим підписом у Журналі прибуття/відбуття до місця практики. Журнал має бути доступним для контролю з боку керівників практики, керівників підприємства та офіційних представників університету (факультету ФІОТ, кафедри ІСТ).

7.3 Місцеві короткотривалі відрядження практиканта до інших установ, інституцій, підприємств за дорученням керівника практики від підприємства (тривалістю до 1 робочого дня) мають бути оформлені записом у Журналі місцевих короткотривалих відряджень зі стислим обґрунтуванням потреби у такому відрядженні, за підписом керівника практики від підприємства та його відміткою про виконання завдання (з підписом і датою).

7.4 Студент здійснює відмітки в Щоденнику - записує зміст і обсяг виконаної роботи, а також її результати щотижня впродовж всієї практики. Фактичне виконання завдань засвідчує підписом науковий керівник магістерської дисертації студента.

7.5 Щоденник науково-дослідної практики щотижня подається студентом на контроль керівникові від університету у заздалегідь визначений день, під час зустрічі для консультацій.

7.6 Результатом практики має стати отримання наукових результатів, які будуть використані у подальших наукових дослідженнях практиканта, на підставі яких буде уточнено тему магістерської дисертації, та які будуть покладені в основу її написання. Результати оформлюються у вигляді Звіту з науково-дослідної практики. Звіт має містити відомості про виконання студентом усіх розділів програми практики та індивідуального завдання, висновки і пропозиції, список використаної літератури тощо. Оформлюється звіт за вимогами, що визначені у програмі практики.

7.7 По закінченні практики керівник від підприємства готує відгук на виконання програми практики у Щоденнику.

7.8 Письмовий Звіт разом з Щоденником практики подається на рецензування безпосередньому керівнику практики від кафедри у визначений термін, який регламентується нормативними й методичними документами з організації і проведення практики.

7.9 Переданий на кафедру у встановленому порядку Звіт з науково-дослідної практики перевіряється керівником практики від кафедри. Якщо за результатами перевірки Звіту виявлено його відповідність встановленим вимогам, Звіт рекомендується до захисту перед комісією, призначеною завідувачем кафедри ІСТ.

7.10 Завідувачем кафедри призначається комісія з прийому Звітів з практики. До складу комісії входять керівник практики від кафедри та керівник від бази практики (за згодою). Комісія приймає залік у студентів на базах практики в останні дні її проходження або в університеті протягом перших десяти днів після закінчення практики. Оцінка з практики вноситься в залікову відомість. Звіт з зберігається на кафедрі три роки.

7.11 У випадку виявлення невиконаних завдань і робіт, невідповідності вимогам факультету, кафедри, Звіт направляється на доопрацювання студентом.

7.12 За результатами перевірки звіту безпосередній керівник практики від бази практики пише загальний відгук і визначає оцінку, з якою Звіт рекомендується до захисту перед комісією. Оцінка керівника практики носить характер і є обов’язковою оцінкою захисту для комісії.

7.12 Підведення підсумків науково-дослідної практики відбувається у вигляді диференційованого заліку, який приймає комісія, склад якої визначає завідувач кафедри (не менше 2-х членів комісії).

7.13 Студенту, який не виконав програму практики, може бути надано право проходження практики повторно при виконанні умов, визначених університетом. Студент, який отримав незадовільну оцінку за проходження практики в комісії, відраховується з університету.

7.14 Підсумки науково-дослідної практики обговорюються на засіданні кафедри, а загальні підсумки практики підводяться на засіданні Вченої ради факультету/інституту не рідше одного разу на рік.

8 КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ

8.1 РСО з практики має дві складові:

- стартову – призначена для оцінювання керівником практики з боку бази практики діяльності здобувача під час проходження практики;

- складову захисту – призначена для оцінювання захисту результатів практики комісією з проведення семестрового контролю, що включає оформлення звіту про практику, ведення щоденника практики,презентацію здобувача результатів проходження практики під час захисту звіту, відповідей на запитання членів комісії з проведення семестрового контролю тощо. Оцінка проходження практики складається із суми балів, що виставляються комісією у результаті оцінювання змісту Звіту з практики та за підсумком усного захисту перед комісією основних складових, які входять до програми практики. Застосовуються зважувальні коефіцієнти. Підсумкова оцінка знань, умінь та навичок студента, набутих під час практики, встановлюється за 100-бальною шкалою із подальшим переведенням її у шкалу оцінок, наведену у Таблиці 5.

8.2 Складовими суми балів за захист звіту з практики є оцінка за зміст звіту з практики окремо за кожним його структурним розділом та оцінка за захист звіту з практики.

8.3 Шкала балів за компоненти, які оцінюються при виставленні підсумкової оцінки, наведена у Таблиці 4.

Таблиця 4 – Рейтингова шкала складових компонент оцінки

Зміст складової Кількість балів

Кількість балів

max

1

Результати проведених ознайомлень (структурних, нормативних, методологічних) - оцінювання керівником практики з боку бази

практики

0 - 30 30
2

Результати виконаних робіт,

досліджень

0 - 30 30
3 Оформлення звіту 0 - 10 10
4 Захист звіту з Н-Д практики 0 - 30 30
Загальна сума балів 0 - 100 100

На захисті Звіту з практики комісія вивчає його зміст, виставляє складові оцінки за кожний розділ, після чого оцінює усні відповіді студента на запитання стосовно розуміння студентом викладених ним у Звіті тверджень. Виставлена загальна сума балів переводиться у традиційну оцінку і заноситься у документи як підсумкова оцінка з проходження практики.

8.4 Критерії оцінки кожного розділу Звіту з практики.

8.4.1 Висока якість розділу звіту (95-100% від максимальної кількості балів розділу) відповідає наступним вимогам:

- вичерпне викладення матеріалу, який використовувався при проведенні студентом практики та під час підготовки розділу;

- повний склад необхідних додатків, які вимагаються відповідним розділом Звіту (копії документів, аналітичні та статистичні матеріали тощо);

- актуальність і достовірність поданої у звіті інформації;

- дотримання вимог щодо змісту та оформлення структурних частин Звіту з практики, повна відповідність діючим стандартам.

8.4.2 Посередня якість розділу звіту (50-95% від максимальної кількості балів розділу) визначається у випадку, якщо наявний хоча б один із зазначених нижче пунктів:

- неповне викладення матеріалу або неповна відповідність змісту роботи вимогам програми практики (50–75% охоплення зазначених у програмі практики за відповідною темою питань);

- неповний склад додатків, які вимагаються відповідним розділом практики (50–75% необхідних додатків);

- неактуальність або застарілість поданої у звіті інформації;

- недотримання вимог щодо змісту та оформлення структурних частин Звіту, недотримання вимог стандартів.

8.4.3 Незадовільна якість розділу Звіту (0-50% від максимальної кількості балів розділу) визначається у випадку, якщо наявний хоча б один із зазначених нижче пунктів:

- одночасно присутні два чи більше критеріїв, що відповідають оцінці із п. 8.4.2;

- неповне викладення матеріалу або неповна відповідність змісту Звіту вимогам програми практики (менше 50% охоплення зазначених у програмі практики за відповідною темою питань);

- неповний склад додатків, які вимагаються відповідним розділом Звіту з практики (менше 50% необхідних додатків);

- недостовірність поданої у звіті інформації.

8.5 Критерії оцінки захисту звіту з практики.

8.5.1 Висока якість захисту звіту з практики, з оцінкою в 25=30 балів, повинна відповідати таким вимогам:

- вільне володіння змістом робіт і досліджень, які виконувалися на практиці, чітке розуміння суті обраної наукової проблеми та володіння здобутками науки у цій галузі;

- повне знання відповідного матеріалу та публікацій з обраноїнаукової проблематики;

8.5.2 Посередня якість захисту Звіту - (15-25) балів, якщо:

- відносно п.8.5.1 немає відповідності хоча б у одному з пунктів, зазначених там, або якщо при розкритті змісту питання в цілому правильно, за зазначеними вимогами, зроблені значні помилки.

8.5.3 Незадовільна якість захисту Звіту – (5-15) балів, якщо:

– відносно відповіді на найвищий бал за п.8.5.1, не зроблено розкриття двох чи більше пунктів, зазначених у вимогах до нього;

– одночасно наявні обидва типи недоліків, які окремо визначені для критерія оцінки в п. 8.5.1 ;

– характер відповідей дає підставу стверджувати, що особа яка захищає Звіт з практики, неправильно зрозуміла зміст практики і тому не відповідає на питання по суті, припустилася грубих помилок у змісті відповіді.

Під час оцінки Звіту з практики в цілому додатково враховуються і впливають на загальну суму балів допущені недоліки та помилки, якими вважаються:

– неохайне оформлення роботи (вживання не загальноприйнятих скорочень, що суперечать вимогам ДСТУ; рукописний варіант звіту, незрозумілий почерк, використання олівців замість чітких чорнил) - мінус 10 балів;

– помилки в оформленні Звіту з практики порівняно з діючими вимогами ДСТУ - мінус 10 балів;

– помилкові статистичні та аналітичні дані, якщо розмір помилки незначний і в цілому не впливає на висновки, які зроблено у Звіті - мінус 5 балів;

– використання застарілих інформаційних джерел.

На оцінку звіту з практики в цілому додатково впливає і трудова дисципліна студента під час проходження практики.

При порушенні графіка і змісту проходження практики (зафіксованому у відповідному журналі) без поважних причин викладач може знизити оцінку:

– за одноразове порушення індивідуального графіку практики та відсутність без поважних причин на практиці у встановлений час або систематичні запізнення - мінус 5 балів за кожний факт порушення;

– за несвоєчасність представлення на кафедру інформації про початок практики - мінус 10 балів;

– за несвоєчасність представлення на кафедру звіту про практику - мінус 5 балів.

Студент, який не виконав програму практики і отримав незадовільний відгук на базі практики, або незадовільну оцінку на захисті Звіту з практики, направляється на практику повторно або відраховується з університету.

Сума набраних балів RD або балів за залікову роботу переводиться до залікової оцінки згідно з таблицею:

Таблиця 5. Переведення рейтингових балів до оцінок за університетською шкалою

Кількість балів Оцінка
100-95 Відмінно
94-85 Дуже добре
84-75 Добре
74-65 Задовільно
64-60 Достатньо
Менше 60 Незадовільно
Не виконані умови допуску Не допущено

Робочу програму навчальної дисципліни (Силабус):

Складено старший викладач кафедри ІСТ Моргаль О. М.

Ухвалено кафедрою ІСТ (протокол № 13 від 15.06.2022 р.)

Погоджено Методичною комісією факультету[1] (протокол № 11 від 07.07.2022 р

[1] Методичною радою університету – для загальноуніверситетських дисциплін.