ВИКОНАННЯ МАГІСТЕРСЬКОЇ ДИСЕРТАЦІЇ - Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)
Реквізити навчальної дисципліни
Рівень вищої освіти | Другий (магістерський) |
---|---|
Галузь знань | 12 «Інформаційні технології» |
Спеціальність | 126 Інформаційні системи та технології |
Освітня програма | Інтегровані інформаційні системи |
Статус дисципліни | Обов’язкова (нормативна) |
Форма навчання | Очна (денна)/заочна |
Рік підготовки, семестр | ІІ курс, осінній семестр |
Обсяг дисципліни | 12 кредитів ECTS /360 годин (360 годин самостійна робота студента) |
Семестровий контроль/ контрольні заходи | Захист магістерської дисертації |
Розклад занять | |
Мова викладання | Українська |
Інформація про керівника курсу / викладачів |
к.т.н. Букасов Максим Михайлович, @bukasov |
Розміщення курсу | https://drive.google.com/drive/folders/1--5OmCqgiT5IP_UZBkOMYKzER7amKoAB |
Програма навчальної дисципліни
Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання
Силабус освітнього компонента «Виконання магістерської дисертації» складено відповідно до освітньої програми підготовки магістрів «Інтегровані інформаційні системи» спеціальності 126 – Інформаційні системи і технології. Під час виконання магістерської дисертації студент готує атестаційну роботу — магістерську дисертацію, що є завершальною стадією навчання за освітнім рівнем магістра. За результатами підготовки та захисту магістерської дисертації екзаменаційна комісія виносить рішення про присвоєння студенту відповідної кваліфікації та освітнього ступеня.
Метою навчальної дисципліни є формування та закріплення у студентів наступних компетентностей: ЗК01 Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу; ЗК02 Здатність спілкуватися іноземною мовою; ЗК04 Здатність розробляти проекти та управляти ними; СК01 Здатність розробляти та застосувати ІСТ, необхідні для розв’язання стратегічних і поточних задач; СК02 Здатність формулювати вимоги до етапів життєвого циклу сервіс-орієнтованих інформаційних систем; СК03 Здатність проектувати інформаційні системи з урахуванням особливостей їх призначення, неповної / недостатньої інформації та суперечливих вимог.
Предмет навчальної дисципліни – магістерська дисертація.
Програмні результати навчання, на формування та покращення яких спрямована дисципліна: РН01 Відшуковувати необхідну інформацію в науковій і технічній літературі, базах даних, інших джерелах, аналізувати та оцінювати цю інформацію; РН05 Визначати вимоги до ІСТ на основі аналізу бізнес-процесів та аналізу потреб зацікавлених сторін, розробляти технічні завдання.
Пререквізити та постреквізити дисципліни
Для успішного засвоєння дисципліни студент повинен володіти освітніми компонентами
навчального плану освітнього ступеня магістр з галузі знань 12 – Інформаційні технології за спеціальністю 126 – Інформаційні системи та технології освітньо-професійної програми підготовки «Інтегровані інформаційні системи».
Зміст навчальної дисципліни
Основні завдання підготовки дисертації:
– систематизація, закріплення і розширення теоретичних знань, отриманих у процесі навчання за освітньою програмою магістра, та їх практичне використання при вирішенні конкретних інженерних, наукових, економіко-соціальних і виробничих питань у певній галузі професійної діяльності;
– розвиток досвіду самостійної роботи, оволодіння методикою досліджень та експериментування, фізичного або математичного моделювання, використання сучасних інформаційних технологій у процесі розв’язання завдань, які передбачені завданням на атестаційну роботу;
– визначення відповідності рівня підготовки здобувача вищої освіти вимогам освітньої програми, його готовності та спроможності до самостійної роботи в умовах ринкової економіки, сучасного виробництва, прогресу науки, техніки та культури.
Магістерська дисертація повинна бути заснована на знаннях і навичках, отриманих при вивченні дисциплін за весь період навчання.
Магістерська дисертація може передбачати виконання дослідних, проєктних, розрахункових, експериментальних робіт.
Навчальні матеріали та ресурси
Основна література
ЗАКОН УКРАЇНИ Про вищу освіту (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2014, №37-38, ст.2004) http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18
ПОЛОЖЕННЯ Про екзаменаційну комісію та атестацію здобувачів вищої освіти в КПІ ім. Ігоря Сікорського. Затверджено та уведено в дію наказом № 7/178 від 01.10.2020 р., зі змінами, внесеними наказами № НУ/71/2021 від 19.04.2021 р., № НОН/130/2022 від 03.05.2022 р., № НОН/100/2023 від 23.03.2023 р. https://osvita.kpi.ua/sites/default/files/downloads/pologennia\_ek\_atestaciia\_2023.pdf
ПОЛОЖЕННЯ Про систему запобігання академічному плагіату в Національному технічному університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського». Затверджено наказом № 1/76 від 25.02.2020 р. https://osvita.kpi.ua/sites/default/files/downloads/Pol\_zapobiganniu\_plagiatu.pdf
Положення про організацію освітнього процесу в КПІ ім. Ігоря Сікорського. https://document.kpi.ua/files/2020\_7-124.pdf
Методичні вказівки до виконання магістерських дисертацій за освітньо-професійною програмою підготовки./ Укл.: М.М. Букасов — К.: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023 – 30 с. (Редакція 2023 р.)
Оформлення текстових документів у навчальному процесі. Стандарт організації (кафедри) СОУ АУТС 01-15. Для студентів кафедри аавтоматики та управління в технічних системах [ / Уклад.: Я.Ю. Дорогий, Н.Б. Репнікова, О.І. Ролік, Л.Ю. Юрчук – К.: НТУУ «КПІ», 2015. – 27 с. (Редакція 2018 р.).
Додаткова література
ДСТУ 8302:2015. Бібліографічне посилання. Загальні положення та правила складання. Київ, 2016. 17 с. (Інформація та документація).
ДСТУ 3582:2013. Скорочення слів і словосполучень українською мовою. Загальні вимоги та правила. Київ, 2014. 14 с.
Навчальний контент
Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)
Організаційно процес виконання атестаційних робіт складається з наступних етапів:
– підготовчого, який починається з вибору студентом теми та отримання індивідуального завдання від керівника щодо питань, які необхідно вирішити під час переддипломної практики за обраною темою (ознайомлення зі станом проблеми, збирання фактичних матеріалів, проведення необхідних спостережень, експериментів, досліджень тощо), включає освоєння програми переддипломної практики і завершується складанням та захистом звіту про її проходження;
– основного, який починається одразу після захисту звіту про практику й завершується орієнтовно за два тижні до захисту магістерської дисертації, коли робота представляється для попереднього захисту. На цьому етапі атестаційна робота має бути повністю виконаною, перевіреною керівником та консультантами;
– заключного, який включає отримання відгуку керівника та рецензії. Виконані атестаційні роботи з відгуком керівника подаються студентами на випускову кафедру не пізніше одного тижня до дня захисту в екзаменаційну комісію (ЕК). Завідувач кафедри за результатами співбесіди зі студентом та ознайомленням з поданими матеріалами приймає рішення про допуск до захисту та ставить візу на титульній сторінці атестаційної роботи студента. Рішення завідувача кафедри оформлюється відповідним протоколом засідання кафедри.
Магістерська дисертація складається з текстової частини та графічної частини. Текстова частина роботи має у стислій та чіткій формі розкривати творчий задум роботи, містити аналіз сучасного стану проблеми, методів вирішення завдань, обґрунтування їх ефективності, методики та результати розрахунків, опис проведених експериментів, аналіз їх результатів і висновки з них; містити необхідні ілюстрації, ескізи, графіки, діаграми, таблиці, схеми, рисунки та ін. В роботі мають бути відсутні загальновідомі положення, зайві описи, виведення відомих формул тощо. Графічна частина містить щонайменше вісім графічних матеріалів формату А3 (схеми, діаграми тощо).
Заключний етап — підготовка до виступу на засіданні екзаменаційної комісії та сама процедура захисту магістерської дисертації.
В структурному відношенні доповідь студента на засіданні ЕК можна розділити на три частини, кожна з котрих представляє самостійний змістовний блок, однак в цілому вони логічно пов’язані і характеризують зміст проведеного дослідження.
В першій частині доповіді необхідно представити тему роботи, охарактеризувати актуальність теми, дати опис проблеми, а також сформулювати мету та завдання дослідження.
Друга, найбільша по обсягу частина, в послідовності, установленою логікою проведеного дослідження, характеризує кожен розділ роботи. При цьому особливу увагу приділяють методам, за допомогою яких отримано фактичний матеріал та підсумковим результатам.
Закінчується доповідь заключною частиною, де представляються загальні висновки.
Самостійна робота студента
№ з/п | Вид самостійної роботи | Кількість годин СРС |
---|---|---|
1 | Визначення мети, завдань, об'єкта та предмета дослідження | 4 |
2 | Пошук та аналіз існуючих рішень | 30 |
3 | Формулювання вимог до системи | 4 |
4 | Розроблення та опис сценаріїв використання системи | 18 |
5 | Визначення методів та засобів дослідження | 22 |
6 | Розроблення математичних моделей, методів та алгоритмів | 50 |
7 | Проектування архітектури системи | 22 |
8 | Вибір та обґрунтування засобів реалізації системи | 22 |
9 | Детальне проєктування елементів системи | 50 |
10 | Створення та тестування програмного забезпечення системи | 50 |
11 | Підготовка тексту пояснювальної записки | 38 |
12 | Підготовка графічних матеріалів | 38 |
13 | Підготовка презентації та доповіді для захисту магістерської дисертації | 12 |
Політика та контроль
Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)
Студент зобов’язаний:
– своєчасно отримати тему роботи та отримати попереднє завдання та рекомендації від керівника щодо підбору та опрацювання матеріалів під час проведення переддипломної практики;
– регулярно, не менше одного разу на тиждень, інформувати керівника про стан виконання роботи відповідно до календарного плану, надавати на його вимогу необхідні матеріали для перевірки;
– при розробленні питань враховувати сучасні досягнення науки і техніки, використовувати передові методики наукових та експериментальних досліджень, приймати обґрунтовані та ефективні рішення із застосуванням системного підходу;
– відповідати за правильність прийнятих рішень, обґрунтувань, розрахунків, якість оформлення текстового та графічного матеріалу, їх відповідність методичним рекомендаціям випускової кафедри щодо виконання атестаційних робіт, існуючим нормативним документам та стандартам вищої освіти;
– дотримуватися календарного плану виконання роботи, встановлених правил поведінки в лабораторіях і аудиторіях, своєчасно та адекватно реагувати на зауваження та рекомендації керівника і консультантів;
– у встановлений термін подати дисертацію для перевірки керівнику та консультантам і після усунення їх зауважень повернути керівнику для отримання його відгуку;
– пройти попередній захист на кафедрі;
– отримати всі необхідні підписи на титульному листі, а також резолюцію завідувача випускової кафедри про допуск до захисту;
– ознайомитися зі змістом відгуку керівника і рецензії та підготувати (у разі необхідності) аргументовані відповіді на їх зауваження при захисті дисертації у екзаменаційній комісії (ЕК). Вносити будь-які зміни або виправлення в атестаційну роботу після отримання відгуку керівника та рецензії забороняється;
– надати на кафедру підготовлену та допущену до захисту дисертацію з відгуком керівника і рецензією у встановлений термін;
– своєчасно прибути на захист дисертації або попередити завідувача випускової кафедри та голову ЕК (через секретаря ЕК) про неможливість присутності на захисті із зазначенням причин цього та наступним наданням документів, які засвідчують поважність причин. У разі відсутності таких документів ЕК може бути прийнято рішення про неатестацію студента як такого, що не з’явився на захист дипломного проєкту без поважних причин, з подальшим відрахуванням з університету. Якщо студент не мав змоги заздалегідь попередити про неможливість своєї присутності на захисті, але в період роботи ЕК надав необхідні виправдні документи, ЕК може перенести дату захисту.
Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)
Рейтингова оцінка має дві складові. Перша складова характеризує якість роботи студента під час роботи над дисертацією. Друга складова характеризує якість захисту студентом дисертації. Розмір шкали першої складової дорівнює 70 балів, а другої складової – 30 балів.
1. Практична спрямованість та апробація матеріалів роботи | |
---|---|
Роботу виконано за заявкою підприємства, установи, у межах госпдоговірної, держзамовної тематики, науково-дослідної роботи кафедри чи її навчального процесу. За результатами роботи опублікована стаття у науковому фаховому виданні (не нижче категорії «В») або отримано охоронний документ. На захист представлено фізичний макет. | 9-10 |
За результатами роботи був зроблений виступ на конференції. Подано заявку на охоронний документ. Результати роботи доведені до стану, що дозволяє використовувати їх для впровадження в науку, техніку, сучасне виробництво. | 7-8 |
Робота носить суто навчальний характер. | 6 |
2. Якість техніко-економічного обґрунтування основних рішень | |
Розглядається не менше трьох варіантів вирішення завдання. За обґрунтовано обраним критерієм здійснено вибір кращого варіанту. | 9-10 |
Вибір рішення здійснений на підставі якісного порівняння не менше, ніж двох варіантів рішення задачі. Обґрунтовано вибір кращого варіанту. | 7-8 |
Рішення обрано без достатнього обґрунтування. | 6 |
3. Сучасність і оригінальність прийнятих рішень | |
Рішення прийняті на підставі аналізу новітньої вітчизняної і зарубіжної науково-технічної та патентної літератури та містять оригінальні, перспективні ідеї. | 10 |
Рішення прийняті на підставі аналізу вітчизняної науково-технічної і патентної літератури і відповідають рівню перспективних зразків. | 7-9 |
Основні рішення прийняті без достатнього аналізу сучасного стану питання і відповідають рівню серійних зразків. | 6 |
4. Правильність застосування методів аналізу і розрахунку, їх глибина та відповідність сучасному рівню | |
Методи аналізу і розрахунку системи вибрані обґрунтовано і відповідають сучасному рівню. Глибина аналізу та розрахунків забезпечує можливість створення системи, яка відповідатиме вихідним даним. | 9-10 |
Методи аналізу і розрахунку відповідають сучасному рівню. Глибина аналізу та розрахунків забезпечує можливість створення системи, яка відповідатиме вихідним даним. | 7-8 |
Здійснені аналіз і розрахунки дозволили обґрунтувати основні вимоги до складових частин системи, з урахуванням вихідних даних. | 6 |
5. Рівень використання інформаційних технологій | |
Рішення завдань проектування здійснено на основі використання декількох сучасних програмних пакетів CAD / CAM / CAE. Вибір програмних пакетів обґрунтовано. | 9-10 |
При рішенні завдань проектування застосовувався хоча б один сучасний програмний пакет CAD / CAM / CAE. | 7-9 |
Інформаційні технології застосовується для виконання основних розрахунків та на рівні використання офісних програм. | 6 |
6. Якість пояснювальної записки | |
Зміст пояснювальної записки повністю відповідає завданню. Матеріал викладений чітко, стисло, грамотно. Оформлення повністю відповідає вимогам нормативних документів. | 10 |
Зміст пояснювальної записки відповідає завданню. Матеріал викладений в цілому правильно, але є стилістичні помилки. У оформленні є незначні відхилення від вимог нормативних документів. | 8-9 |
Зміст записки має деякі відхилення від завдання, матеріал викладений нечітко, є помилки. У оформленні є відхилення від вимог нормативних документів. | 6-7 |
7. Якість графічного матеріалу | |
Графічний матеріал повністю розкриває зміст роботи виконаний з використанням засобів комп’ютерної графіки з дотриманням вимог нормативних документів. | 10 |
Графічний матеріал в цілому розкриває зміст роботи але елементи системи для представлення на діаграмах або тип діаграм були обрані не найкращим чином. Графічний матеріал виконано на високому технічному рівні, але є незначні відхилення від вимог нормативних документів. | 8-9 |
Графічний матеріал не повністю розкриває зміст роботи. Є відхилення від вимог нормативних документів. | 6-7 |
8. Доповідь і захист | |
Студент чітко і повно розкрив мету роботи, шляхи її досягнення, глибоко аргументує прийняті рішення. Відповіді на запитання демонструють уміння студента професійно відстоювати власну точку зору, а також і те, що він володіє професійними знаннями на сучасному рівні. | 29-30 |
Студент чітко і повно розкрив мету роботи, шляхи її досягнення, глибоко аргументує прийняті рішення, але припускається неістотних помилок і неточностей. Відповіді на запитання є вірними по сутності, але не завжди достатньо повні і аргументовані. | 24-28 |
Доповідь про виконану роботу по сутності є вірною, але побудованою нелогічно, нечітко, має багато неточностей. Відповіді на запитання неповні, припущені істотні неточності в аргументуванні прийнятих рішень. | 18-23 |
Таблиця відповідності рейтингових балів оцінкам за університетською шкалою:
Кількість балів | Оцінка |
95-100 | Відмінно |
85-94 | Дуже добре |
75-84 | Добре |
65-74 | Задовільно |
60-64 | Достатньо |
Менше 60 | Незадовільно |
Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):
Складено доцентом кафедри інформаційних систем та технологій ФІОТ, к.т.н. Букасов М.М.
Ухвалено кафедрою інформаційних систем та технологій ФІОТ (протокол № 21 від 29.06.2023 р.)
Погоджено Методичною комісією факультету (протокол № 11 від 29.06.2023 р.)