ТЕХНОЛОГІЇ РОЗРОБЛЕННЯ ПРОГРАМНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ-1. ТЕХНОЛОГІЇ ПРОЕКТУВАННЯ ПРОГРАМНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ

Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)

Реквізити навчальної дисципліни

Рівень вищої освіти Перший (бакалаврський)
Галузь знань 12 Інформаційні технології
Спеціальність 126 Інформаційні системи та технології
Освітня програма Інтегровані інформаційні системи
Статус дисципліни Нормативна
Форма навчання очна(денна)/заочна/дистанційна
Рік підготовки, семестр 2 курс, весняний семестр
Обсяг дисципліни 120 годин (36 годин – Лекції, 18 годин – Лабораторні, 66 годин – СРС)
Семестровий контроль/ контрольні заходи Залік/залікова робота
Розклад занять http://rozklad.kpi.ua
Мова викладання Українська
Інформація про
керівника курсу / викладачів

Лектор: к.т.н., Штифурак Юрій Михайлович,

yura.shtyfurak@gmail.com,

моб. +38(067)127-90-92

Лабораторні Вовк Євгеній Андрійович,

yevhenii.vovk@gmail.com,

моб. +38(066)643-15-03

Розміщення курсу https://campus.kpi.ua

Програма навчальної дисципліни

Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання

Опис дисципліни. При вивченні даної дисципліни студенти познайомляться з методологіями розроблення програмного забезпечення, зокрема функціонального моделювання у графічних нотаціях IDEF0, IDEF3, DFD та об'єктно-орієнтованого моделювання UML.

Предмет навчальної дисципліни: моделі програмного забезпечення у графічних нотаціях IDEF0, IDEF3, DFD та об'єктно-орієнтованого моделювання UML.

Мета навчальної дисципліни:

- дати цілісне уявлення про можливості і роль сучасних методів та технологій аналізу, моделювання і проектування інформаційних і програмних систем;

- розкрити принципи, концепції і зміст методологій моделювання систем з використанням функціонального моделювання і структурного аналізу потоків даних та технології візуального моделювання і проектування об’єктно-орієнтованих програмних і інформаційних систем;

- сформувати практичні навики моделювання на основі пакета комп’ютерної підтримки технології моделювання Platinum BPWin, розробки візуальних моделей у формі канонічних діаграм мови UML в середовищі CASE-засобу StarUML;

- сформувати розуміння і вміння використовувати систему програмного забезпечення відповідно до призначення об’єкту комп’ютеризації.

Основні завдання навчальної дисципліни

Знання:

  • побудови моделей IDEF0, IDEF3 та DFD;

  • побудова моделей мови UML.

Уміння:

  • здійснювати збір, обробку, аналіз, систематизацію науково-технічної інформації;

  • здатність брати участь у проектуванні програмного забезпечення, включаючи проведення моделювання (формальний опис) його структури, поведінки та процесів функціонування;

  • розробляти об’єктно-орієнтовану декомпозицію предметної області в умовах проектування складних систем за допомогою процедур об’єктно-орієнтованого аналізу, використовуючи визначення класів, поведінки об’єктів, структури даних та їх взаємозв’язки;

  • робити об’єктно-орієнтований синтез інформаційної та функціональної моделі в умовах проектування складних систем за допомогою процедур об’єктно-орієнтованого аналізу, об’єктно-орієнтованого програмування, використовуючи діаграми класів, процесів, об’єктів.

Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітньою програмою)

Пререквізити: Начальна дисципліна «Технології розроблення програмного забезпечення-1» базується на навчальних дисциплінах: «Операційні системи»; «Програмування – 1. Основи програмування»; Програмування – 2. Структури даних та алгоритми».

Постреквізити: Начальна дисципліна «Технології розроблення програмного забезпечення-1» необхідна для навчальних дисциплін: «Технології розроблення програмного забезпечення-2», «Технології розроблення програмного забезпечення-1» та «Технології розроблення програмного забезпечення-4».

Зміст навчальної дисципліни

Лекційні заняття

Розділ 1. Методології родини IDEF.

Розділ 2. Уніфікована мова моделювання UML.

Лабораторні заняття

  1. Моделювання за допомогою IDEF0.

  2. Моделювання за допомогою IDEF3.

  3. Моделювання за допомогою DFD.

  4. Виявлення, документування та аналіз вимог до програмного забезпечення. Побудова функціональної моделі.

  5. Побудова статичної логічної моделі програмного забезпечення.

  6. Побудова динамічної логічної моделі програмного забезпечення.

  7. Побудова фізичної моделі програмного забезпечення.

Навчальні матеріали та ресурси

Базова література

  1. Методологія аналізу, моделювання та проектування систем і процесів IDEF: навч. посібник / П.В. Шаціло, В.В. Цуркан. – К.: Вид-во ІСЗЗІ НТУУ “КПІ”, 2011. – 147 с.

  2. Леоненков А. В. Самоучитель UML2.-СПб.: БХВ-Петербург, 2007.-576с.:ил.

  3. Киммел П. UML. Основы визуального анализа и проектирования =UML. Универсальный язык программирования / Пол Киммел ; пер. с англ. Кедрова Е. А. – М. : НТ Пресс, 2008. -272с. : ил.

  4. Буч Г., Якобсон А., Рамбо Дж. UML. Классика СS. 2-изд./ Пер. с англ. ; под общей редакцией проф. С. Орлова- СПб.: Питер, 2006. -736с: ил.

  5. Грэхем, Иан. Объектно-ориентированные методы. Принципы и практика. 3-е издание.: Пер. С англ..-М.: Издательский дом”Вільямс”, 2004.- 880с.:ил

Допоміжна література

  1. Буч Г., РАМБО Д., Якобсон И. Язык UML. Руководство пользователя. 2-е изд.: ПЕР. с англ. Мухин Н.-М.: ДМК Пресс,2007. -496с.:ил.

  2. Мацяшек, Лешек А. Анализ и проэктирование информационных систем с помощью UML 2.0, 3-е изд.: Пер.сангл.-М.: ООО «И.Д.Вильямс»2008.-816с.:ил.

  3. Методология функционального моделирования IDEF0. Руководящий документ. Издание официальное. Госстандарт России. ИПК Издательство стандартов,2000.

  4. Черемных С.В. Моделирование и анализ систем. IDEF-технологии: практикум / С.В. Черемных, И.О. Семенов, В.С. Ручкин,-М.: Финансы и статистика, 2006.-192с.ил.

Навчальний контент

Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Лекційні заняття

№ з/п Назва теми лекції та перелік основних питань
(перелік дидактичних засобів, посилання на літературу та завдання на СРС)
1 Лекція 1. Структура та зміст курсу. РСО.
2

Тема 1.1. Методологія функціонального моделювання IDEF0

Лекція 2,3. Методологія функціонального моделювання IDEF0

  1. Концептуальні принципи IDEF0.

  2. Компоненти синтаксису IDEF0 та їх призначення.

  3. Типи документів IDEF0-моделі та їх призначення.

  4. Семантика моделей IDEF3.

Література: [1, c.9 – 58; 8].

Завдання на СРС. Схема кодування ICOM в IDEF0. Основні етапи при розробці функціональної моделі.

3

Тема 1.2. Методології опису процесів функціонування систем IDEF3 і структурного аналізу потоків даних DFD

Лекція 4,5. Методології опису процесів функціонування систем IDEF3 і структурного аналізу потоків даних DFD

  1. Методологія IDEF3. Задачі, що вирішуються засобами методології IDEF3.

  2. Типи зв’язків в діаграмах PFDD.

  3. Класифікація типів перехресть в діаграмах PFDD.

  4. Призначення методології DFD.

Література: [1, c.59 – 84; 9].

Завдання на СРС. Компоненти діаграми PFDD. Типи об’єктів DFD та їх графічне представлення.

4

Тема 2.1. Базові принципи і поняття технологій розробки об’єктно-орієнтованих інформаційних систем

Лекція 6. Базові принципи і поняття технологій розробки об’єктно-орієнтованих інформаційних систем

  1. Основні поняття моделювання систем та програмних вкладень.

  2. Методологія об’єктно-орієнтованого аналізу і проектування.

  3. Концепція розробки архітектур, керованих моделями.

  4. Основні етапи розвитку UML.

Література: [2, c.9 – 33; 5].

Завдання на СРС. Вивчити основні поняття розглянуті на лекції. Повторити поняття: методологія, методика, метод, модель, алгоритм. Повторити основні вимоги до алгоритмів.

5

Тема 2.2. Основні елементи нотації мови UML 2.0

Лекція 7. Основні елементи нотації мови UML 2.0

  1. Призначення мови UML 2.0.

  2. Загальна структура мови UML 2.0.

  3. Пакети в мові UML 2.0.

  4. Основні пакети мета-моделі мови UML 2.0.

  5. Особливості специфікації метамоделі мови UML 2.0.

  6. Особливості зображення діаграм в нотації UML 2.0.

  7. Механізми розширення в мові UML 2.0.

Література: [2, c.34 – 70; 3].

Завдання на СРС. Вивчити основні поняття надані в лекції. Ознайомитися з чотирьох рівневою структурою модельних представлень. Ознайомитися з формою Бэкуса — Наура. Повторити основні принципи ООАП. Розглянути на прикладах використання абстракції, наслідування, інкапсуляції і поліморфізму.

6

Тема 2.3. Діаграма варіантів використання

Лекція 8,9. Діаграма варіантів використання

  1. Діаграма варіантів використання.

  2. Основні графічні елементи діаграми використання.

  3. Відношення на діаграмі варіантів використання.

  4. Вимоги та сценарії використання системи FURPS+.

  5. Модульна контрольна робота

Література: [2, c.71 – 103; 6].

Завдання на СРС. Вивчити основні поняття надані в лекції. Розглянути приклад діаграми варіантів використання для системи продажу товарів в інтернет-магазині, яка включає в себе 9 варіантів використання та 4 актори. Вибрати предметну область та побудувати для неї діаграму варіантів використання.

7

Тема 2.4. Діаграма класів

Лекція 10. Діаграма класів

  1. Діаграма класів.

  2. Клас.

  3. Відношення між класами.

  4. Інтерфейс.

  5. Шаблони.

Література: [2, c.104 – 153; 7].

Завдання на СРС. Вивчити основні поняття надані в лекції. Розглянути приклади n-арної асоціації та Асоціації-класу. Вибрати предметну область та побудувати для неї діаграму класів.

8

Тема 2.5. Діаграма композитної структури

Лекція 11. Діаграма композитної структури

  1. Композитна структура.

  2. Композитний клас.

  3. Порт класу.

  4. Кооперація.

  5. Застосування кооперації.

  6. Шаблон кооперації.

Література: [2, c.154 – 174: 7].

Завдання на СРС. Вивчити основні поняття надані в лекції. Представити кооперацію Продаж в формі шаблона кооперації. Представити кооперацію ПродажЧерезПосередників в формі зв’язаної кооперації.

9

Тема 2.6. Додаткові діаграми структури

Лекція 12. Додаткові діаграми структури

  1. Діаграма пакетів.

  2. Діаграма об’єктів.

Література: [2, c.175 – 200].

Завдання на СРС. Побудувати діаграму пакетів для обраної предметної області. Побудувати діаграму об’єктів для обраної предметної області.

10

Тема 2.7. Діаграма послідовності

Лекція 13. Діаграма послідовності

  1. Діаграма послідовності.

  2. Лінія життя.

  3. Повідомлення та сигнали.

  4. Комбінований фрагмент.

  5. Спеціальні фрагменти взаємодії.

  6. Спеціальні обмеження.

Література: [2, c.201 – 244; 6].

Завдання на СРС. Вивчити спеціальні обмеження на діаграмах послідовності.

11

Тема 2.8. Діаграма діяльності

Лекція 14. Діаграма діяльності

  1. Концептуальні засади моделювання діяльності.

  2. Вузли керування.

  3. Спеціальні дії.

  4. Вузли потоку об'єктів.

  5. Спеціальні регіони.

Література: [2, c.245 – 284; 6].

Завдання на СРС. Побудувати діаграму діяльності для обраної предметної області.

12

Тема 2.9. Допоміжні діаграми взаємодії

Лекція 15. Допоміжні діаграми взаємодії

  1. Діаграма комунікації.

  2. Діаграма огляду взаємодії.

  3. Часова діаграма.

Література: [2, c.285 – 307; 6].

Завдання на СРС. Побудувати діаграму комунікації, діаграму огляду та часову діаграму для обраної предметної області.

13

Тема 2.10. Діаграми скінченних автоматів

Лекція 16. Діаграми скінченних автоматів

  1. Концептуальні засади моделювання кінцевих автоматів в мові UML.

  2. Простий стан.

  3. Псевдостани.

  4. Переходи.

  5. Композитні стани і регіони.

Література: [2, c.308 – 355].

Завдання на СРС. Розглянути поняття стану підавтомата та протокольного кінцевого автомату.

14

Тема 2.11. Діаграма компонентів

Лекція 17. Діаграма компонентів

  1. Особливості фізичного моделювання в мові UML 2.0.

  2. Компонент.

  3. Інтерфейс.

  4. Порт.

  5. З'єднувач.

  6. Модульна контрольна робота.

Література: [2, c.356 – 381].

Завдання на СРС. Вибрати предметну область та побудувати для неї діаграму компонентів.

15 Лекція 18. Залікова контрольна робота

**
**

Лабораторні заняття

Назва лабораторної роботи Кількість ауд. годин
1 Лабораторна робота 1. Моделювання за допомогою IDEF0 2
2 Лабораторна робота 2. Моделювання за допомогою IDEF3 2
3 Лабораторна робота 3. Моделювання за допомогою DFD 2
4 Лабораторна робота 4. Виявлення, документування та аналіз вимог до програмного забезпечення. Побудова функціональної моделі 4
5 Лабораторна робота 5. Побудова статичної логічної моделі програмного забезпечення 2
6 Лабораторна робота 6. Побудова динамічної логічної моделі програмного забезпечення 4
7 Лабораторна робота 7. Побудова фізичної моделі програмного забезпечення 2

Самостійна робота студента

№ з/п

Назва теми, що виноситься на самостійне опрацювання Кількість годин СРС
1 Схема кодування ICOM в IDEF0. Основні етапи при розробці функціональної моделі. 4
2 Компоненти діаграми PFDD. Типи об’єктів DFD та їх графічне представлення. 4
3 Вивчити основні поняття розглянуті на лекції № 6. Повторити поняття: методологія, методика, метод, модель, алгоритм. Повторити основні вимоги до алгоритмів. 4
4 Вивчити основні поняття надані в лекції № 7. Ознайомитися з чотирьох рівневою структурою модельних представлень. Ознайомитися з формою Бэкуса — Наура. Повторити основні принципи ООАП. Розглянути на прикладах використання абстракції, наслідування, інкапсуляції і поліморфізму. 6
5 Вивчити основні поняття надані в лекції № 8,9. Розглянути приклад діаграми варіантів використання для системи продажу товарів в інтернет-магазині, яка включає в себе 9 варіантів використання та 4 актори. Вибрати предметну область та побудувати для неї діаграму варіантів використання. 4
6 Вивчити основні поняття надані в лекції № 10. Розглянути приклади n-арна асоціації та Асоціації-класу. Вибрати предметну область та побудувати для неї діаграму класів. 4
7 Вивчити основні поняття надані в лекції № 11. Представити кооперацію Продаж в формі шаблона кооперації. Представити кооперацію ПродажЧерезПосередників в формі зв’язаної кооперації. 6
8 Побудувати діаграму пакетів для обраної предметної області. Побудувати діаграму об’єктів для обраної предметної області. 4
9 Вивчити спеціальні обмеження на діаграмах послідовності. 4
10 Побудувати діаграму діяльності для обраної предметної області. 4
11 Побудувати діаграму комунікації, діаграму огляду та часову діаграму для обраної предметної області. 8
12 Розглянути поняття стану підавтомата та протокольного кінцевого автомату. 6
13 Вибрати предметну область та побудувати для неї діаграму компонентів. 4
14 Вибрати предметну область та побудувати для неї діаграму розгортання. 4

Політика та контроль

Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Система вимог, які ставляться перед студентом:

  • відвідування лекційних та лабораторних занять є обов’язковою складовою вивчення матеріалу;

  • на лекції викладач користується власним презентаційним матеріалом; використовує гугл-диск для викладання матеріалу поточної лекції, додаткових ресурсів, лабораторних робіт та інше; викладач відкриває доступ до певної директорії гугл-диска для скидання електронних лабораторних звітів та відповідей на МКР;

  • на лекції заборонено відволікати викладача від викладання матеріалу, усі питання, уточнення та ін. студенти задають в кінці лекції у відведений для цього час;

  • лабораторні роботи захищаються у два етапи – перший етап: студенти виконують завдання на допуск до захисту лабораторної роботи; другий етап – захист лабораторної роботи. Бали за лабораторну роботу враховуються лише за наявності електронного звіту;

  • модульні контрольні роботи пишуться на лекційних заняттях без застосування допоміжних засобів (мобільні телефони, планшети та ін.); результат пересилається у файлі до відповідної директорії гугл-диску;

  • заохочувальні бали виставляються за: активну участь на лекціях; участь у факультетських та інститутських олімпіадах з навчальних дисциплін, участь у конкурсах робіт, підготовка оглядів наукових праць; презентацій по одній із тем СРС дисципліни тощо. Кількість заохочуваних балів не більше 10;

  • штрафні бали виставляються за: невчасну здачу лабораторної роботи. Кількість штрафних балів не більше 10.

Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)

Рейтинг студента з дисципліни складається з балів, що він отримує за:

  1. виконання та захист 7 лабораторних робіт;

  2. виконання 2 модульних контрольних робіт (МКР);

  3. заохочувальні та штрафні бали.

Система рейтингових балів та критерії оцінювання

Лабораторні роботи:

«відмінно», повна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 95% потрібної інформації) та оформлений належним чином звіт до лабораторної роботи – 10 балів;

«відмінно», повна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 90% потрібної інформації) та оформлений належним чином звіт до лабораторної роботи – 9 балів;

«добре», достатньо повна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 80% потрібної інформації) та оформлений належним чином звіт до лабораторної роботи – 8 балів;

«добре», достатньо повна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 70% потрібної інформації) та оформлений належним чином звіт до лабораторної роботи – 7 балів;

«добре», достатньо повна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 60% потрібної інформації) та оформлений належним чином звіт до лабораторної роботи – 6 балів;

«задовільно», неповна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 50% потрібної інформації), незначні помилки та оформлений належним чином звіт до лабораторної роботи – 5 балів;

«задовільно», неповна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 40% потрібної інформації), незначні помилки та оформлений належним чином звіт до лабораторної роботи – 4 балів;

«задовільно», неповна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 30% потрібної інформації), незначні помилки та оформлений належним чином звіт до лабораторної роботи – 3 бали;

«задовільно», неповна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 20% потрібної інформації), незначні помилки та оформлений належним чином звіт до лабораторної роботи – 2 бали;

«задовільно», неповна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 10% потрібної інформації), незначні помилки та оформлений належним чином звіт до лабораторної роботи – 1 бал;

«незадовільно», незадовільна відповідь та/або не оформлений належним чином протокол до лабораторної роботи – 0 балів.

За кожне заняття запізнення з поданням лабораторної роботи до захисту від встановленого терміну оцінка знижується на 3 бал.

Модульні контрольні роботи:

«відмінно», повна відповідь (не менш ніж 95% потрібної інформації) – 15 балів;

«відмінно», повна відповідь (не менш ніж 90% потрібної інформації) – 14 балів;

«добре», достатньо повна відповідь (не менш ніж 85% потрібної інформації), або повна відповідь з незначними помилками – 13 балів;

«добре», достатньо повна відповідь (не менш ніж 80% потрібної інформації), або повна відповідь з незначними помилками – 12 балів;

«добре», достатньо повна відповідь (не менш ніж 75% потрібної інформації), або повна відповідь з незначними помилками – 11 балів;

«добре», достатньо повна відповідь (не менш ніж 70% потрібної інформації), або повна відповідь з незначними помилками – 10 балів;

«добре», достатньо повна відповідь (не менш ніж 65% потрібної інформації), або повна відповідь з незначними помилками – 9 балів;

«задовільно», неповна відповідь (але не менш ніж 60% потрібної інформації) та незначні помилки – 7 балів;

«задовільно», неповна відповідь (але не менш ніж 55% потрібної інформації) та незначні помилки – 6 балів;

«задовільно», неповна відповідь (але не менш ніж 50% потрібної інформації) та незначні помилки – 5 балів;

«задовільно», неповна відповідь (але не менш ніж 40% потрібної інформації) та незначні помилки – 4 бали;

«задовільно», неповна відповідь (але не менш ніж 30% потрібної інформації) та незначні помилки – 3 бали;

«задовільно», неповна відповідь (але не менш ніж 20% потрібної інформації) та незначні помилки – 2 бали;

«задовільно», неповна відповідь (але не менш ніж 10% потрібної інформації) та незначні помилки – 1 бал;

«незадовільно», незадовільна відповідь (неправильний розв’язок задачі), потребує обов’язкового повторного написання в кінці семестру – 0 балів.

Заохочувальні бали

– за підготовку матеріалу і доповідь до 15 хвилин під час лекції до 10 балів.

– за активність під час лекції (за дві і більше правильні відповіді) 1 бал..

Міжсесійна атестація

За результатами навчальної роботи за перші 7 тижнів максимально можлива кількість балів – 30 балів. На першій атестації (8-й тиждень) студент отримує «зараховано», якщо його поточний рейтинг не менший ніж 15 балів.

За результатами 13 тижнів навчання максимально можлива кількість балів – 85 бали. На другій атестації (14-й тиждень) студент отримує «зараховано», якщо його поточний рейтинг не менший ніж 40 балів.

Максимальна сума вагових балів контрольних заходів протягом семестру складає:

R=7*rлаб+2*rмкр=7*10+2*15=100.

де rлаб – бал за лабораторну роботу (0…10);

rмкр – бал за написання МКР (0…15).

Необхідною умовою допуску до заліку є виконання двох МКР не нижче ніж на оцінку «задовільно», захист семи лабораторних робіт на оцінку не нижче ніж «задовільно» і стартовий рейтинг не менше 30 балів.

Залік:

На залік студенти виконують письмову контрольну роботу. Кожне завдання містить п’ять теоретичних питання. Кожне теоретичне питання оцінюється у 20 балів.

Система оцінювання теоретичних питань:

«відмінно», повна відповідь (не менше 90% потрібної інформації) – 20 балів;

«добре», достатньо повна відповідь (не менше 75% потрібної інформації, або незначні неточності) – 15 балів;

«задовільно», неповна відповідь (не менше 60% потрібної інформації та деякі помилки) – 10 балів;

«незадовільно», незадовільна відповідь – 0 балів.

При написані заліку сума отриманих балів під час семестру анулюється.

Сума балів отриманих під час семестру, або за залікову контрольну роботу, переводиться до екзаменаційної оцінки згідно з таблицею

Таблиця 1. Переведення рейтингових балів до оцінок за університетською шкалою

Кількість балів Оцінка
100-95 Відмінно
94-85 Дуже добре
84-75 Добре
74-65 Задовільно
64-60 Достатньо
Менше 60 Незадовільно

Є не зараховані лабораторні роботи або

не зарахована модульна контрольна робота

Не допущено

Додаткова інформація з дисципліни (освітнього компонента)

Питання на залік з ТРПЗ-1

1. Концептуальні принципи IDEF0.

2. Компоненти синтаксису IDEF0 та їх призначення.

3. Типи документів IDEF0-моделі та їх призначення.

4. Семантика моделей IDEF3.

5. Методологія IDEF3. Задачі, що вирішуються засобами методології IDEF3.

6. Типи зв’язків в діаграмах PFDD.

7. Класифікація типів перехресть в діаграмах PFDD.

8. Призначення методології DFD.

9. Основні поняття моделювання систем та програмних вкладень.

10. Методологія об’єктно-орієнтованого аналізу і проектування.

11. Концепція розробки архітектур, керованих моделями.

12. Основні етапи розвитку UML.

13. Призначення мови UML.

14. Загальна структура мови UML.

15. Пакети в мові UML.

16. Основні пакети мета-моделі мови UML.

17. Особливості специфікації метамоделі мови UML.

18. Особливості зображення діаграм в нотації UML.

19. Механізми розширення в мові UML.

20. Діаграма варіантів використання.

21. Основні графічні елементи діаграми використання.

22. Відношення на діаграмі варіантів використання.

23. Вимоги та сценарії використання системи FURPS+.

24. Діаграма класів.

25. Клас (діаграма класів).

26. Відношення між класами (діаграма класів).

27. Інтерфейс (діаграма класів).

28. Шаблони (діаграма класів).

29. Композитна структура (діаграма композитної структури).

30. Композитний клас (діаграма композитної структури).

31. Порт класу (діаграма композитної структури).

32. Кооперація (діаграма композитної структури).

33. Застосування кооперації (діаграма композитної структури).

34. Шаблон кооперації (діаграма композитної структури).

35. Діаграма пакетів.

36. Діаграма об’єктів.

37. Діаграма послідовності.

38. Лінія життя (діаграма послідовності).

39. Повідомлення та сигнали (діаграма послідовності).

40. Комбінований фрагмент (діаграма послідовності).

41. Спеціальні фрагменти взаємодії (діаграма послідовності).

42. Спеціальні обмеження (діаграма послідовності).

43. Концептуальні засади моделювання діяльності (діаграма діяльності).

44. Вузли керування (діаграма діяльності).

45. Спеціальні дії (діаграма діяльності).

46. Вузли потоку об'єктів (діаграма діяльності).

47. Спеціальні регіони (діаграма діяльності).

48. Діаграма комунікації.

49. Діаграма огляду взаємодії.

50. Часова діаграма.

51. Концептуальні засади моделювання кінцевих автоматів в мові UML.

52. Простий стан (діаграма кінцевих автоматів).

53. Псевдостани (діаграма кінцевих автоматів).

54. Переходи (діаграма кінцевих автоматів).

55. Композитні стани і регіони (діаграма кінцевих автоматів).

56. Особливості фізичного моделювання в мові UML 2.0 (діаграма компонентів).

57. Компонент (діаграма компонентів).

58. Інтерфейс (діаграма компонентів).

59. Порт (діаграма компонентів).

60. З'єднувач (діаграма компонентів).

61. Вузол (діаграма розгортання).

62. Артефакт (діаграма розгортання).

63. Специфікація розгортання (діаграма розгортання).

64. Відношення на діаграмі розгортання (діаграма розгортання).

65. Стереотипи вузлів (діаграма розгортання).

Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):

Складено к.т.н. Штифураком Ю.М. та Вовком Є.А.

Ухвалено кафедрою АУТС (протокол № 1 від 27.08.2020 р.)

Погоджено Методичною комісією факультету[1] (протокол № 1 від 02.09.2020 р.)

[1] Методичною радою університету – для загальноуніверситетських дисциплін.